مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

673
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

359
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر رسانه، فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فرهنگ مصرف بهینه آب

صفحات

 صفحه شروع 150 | صفحه پایان 166

چکیده

 آب نقشی اساسی در حیات بشری دارد, تداوم حیات و توسعه همه جانبه, به در دسترس بودن آب مناسب و مطلوب بستگی دارد. کمبود آب باکیفیت یکی از مشکلات اصلی قرن بیست و یکم است که در حال حاضر تقریباً همه کشورهای جهان ازجمله کشورهای واقع در کمربند خشکی زمین مثل ایران را تحت تأثیر قرار داده است. صرفه جویی در مصرف آب, یکی از روش های مقابله با این چالش جهانی است و یکی از مهم ترین روش های صرفه جویی, جلب مشارکت مردم به عنوان مصرف کننده نهایی است. رسانه و فناوری اطلاعات ابزار مهمی در آگاهی و آموزش مردم در زمینه های مختلف می باشد. لذا در این مقاله به بررسی تأثیر رسانه, فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مصرف بهینه آب توسط مصرف کننده های نهایی پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق, شهرستان تربت حیدریه و روش نمونه گیری تصادفی ساده شامل 363 نفر به عنوان نمونه می باشد. نتایج نشان داد آگاهی در مصرف بهینه آب از طریق اینترنت, شبکه های اجتماعی و تلویزیون در نگرش فرد نسبت به حفظ محیط زیست (نگرانی محیط زیستی) تأثیر دارد. تلویزیون بیشترین تأثیر را در آگاهی از مصرف بهینه آب و نگرانی محیط زیستی برای سن های بزرگ تر از 40 سال و افراد با تحصیلات زیر دیپلم دارد, درحالی که اینترنت و شبکه های اجتماعی بیشترین تأثیر را بر روی افراد کمتر از 30 سال و افراد با تحصیلات بالاتر از دیپلم دارد. نتیجه کلی این تحقیق این است که رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی, نقش قابل ملاحظه ای در مصرف و حفظ منابع آبی دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سالاری، امیر، و ماروسی، علی. (1398). بررسی تأثیر رسانه, فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فرهنگ مصرف بهینه آب. مهندسی آبیاری و آب ایران، 10(37 )، 150-166. SID. https://sid.ir/paper/247178/fa

    Vancouver: کپی

    سالاری امیر، ماروسی علی. بررسی تأثیر رسانه, فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فرهنگ مصرف بهینه آب. مهندسی آبیاری و آب ایران[Internet]. 1398؛10(37 ):150-166. Available from: https://sid.ir/paper/247178/fa

    IEEE: کپی

    امیر سالاری، و علی ماروسی، “بررسی تأثیر رسانه, فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فرهنگ مصرف بهینه آب،” مهندسی آبیاری و آب ایران، vol. 10، no. 37 ، pp. 150–166، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/247178/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button