مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,304
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

645
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

9

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اپیدمیولوژی مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در استان گیلان در سال های 1391-1390

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 102

چکیده

 سابقه و هدف: حوادث رانندگی یکی از معضلات مهم بهداشتی است که سلامت انسان ها را به خطر می اندازد. لذا بر آن شدیم تا به بررسی مرگ ومیر ناشی از این حوادث در استان گیلان در طی سال های 91-90 بپردازیم. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که با بررسی 1620 مورد مرگ ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در گیلان در طی سال های 1391-1390 صورت گرفته است. برای همه افراد چک لیستی شامل متغیرهای جنس, فصل و ماه تصادف, محل فوت (صحنه حادثه, حین انتقال, بیمارستان, منزل), محل تصادف (داخل شهر, خارج شهر, جاده روستایی), علت فوت (ضربه به سر, خونریزی, شکستگی متعدد, سوختگی) تهیه شده و داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمون های آماری chi square تجزیه وتحلیل شدند و سطح معنی دار بودن 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: بررسی ها نشان داد از کل متوفیان این دو سال که 1620 مورد بود, 291 مورد (18 درصد) زن و 1329 مورد (82 درصد) مرد بود. بیشترین تصادفات در جاده های برون شهری با 1147 مورد (8/07 درصد) اتفاق افتاده بود. بیشترین موارد فوت شدگان با 864 مورد (3/53 درصد) در محل تصادف اتفاق افتاده بود و بیشترین علت فوت با 941 مورد (1/58 درصد) براثر ضربه به سر بود. بیشترین فصل تصادفات نیز با 458 مورد (3/28 درصد) در فصل پاییز و در ماه مهر با 170 مورد (5/10 درصد) اتفاق افتاده بود. نتیجه گیری: اکثر متوفیان حوادث ترافیکی را مردان تشکیل می دهند که نیازمند مداخلات لازم در جهت پیشگیری از این معظل است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منصف، وحید، اسدی، پیمان، و ملکی ضیابری، سیده معصومه. (1394). اپیدمیولوژی مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در استان گیلان در سال های 1391-1390. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، 3(2 )، 97-102. SID. https://sid.ir/paper/248033/fa

    Vancouver: کپی

    منصف وحید، اسدی پیمان، ملکی ضیابری سیده معصومه. اپیدمیولوژی مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در استان گیلان در سال های 1391-1390. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها[Internet]. 1394؛3(2 ):97-102. Available from: https://sid.ir/paper/248033/fa

    IEEE: کپی

    وحید منصف، پیمان اسدی، و سیده معصومه ملکی ضیابری، “اپیدمیولوژی مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در استان گیلان در سال های 1391-1390،” ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، vol. 3، no. 2 ، pp. 97–102، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/248033/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا