مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,774
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,133
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روان سنجی نسخه فارسی مقیاس های ارتکاب زورگویی و قربانی شدن پرسشنامه زورگویی الوئوس در مدارس راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 212 | صفحه پایان 221

چکیده

 سابقه و هدف: رفتار زورگویی (bullying) یکی از مشکلات در حال افزایش در بسیاری از مدارس می باشد. فراهم بودن و دسترسی به یک ابزار معتبر و پایا جهت اندازه گیری این رفتار برای مداخله و کاهش عوارض آن ضرورت دارد, بنابراین پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی مقیاس های ارتکاب زورگویی و قربانی شدن پرسشنامه زورگویی الوئوس در جمعیت دانش آموزان مدارس راهنمایی انجام شده است.روش بررسی: پژوهش روی 834 دانش آموز مدارس راهنمایی دولتی استان مازندران انجام شد برای تعیین اعتبار محتوا از, (0.7<CVR) و برای ارزیابی ساختار از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بهره گرفته شد؛ و همچنین همبستگی بین عامل ها برای هر یک از مقیاس ها بدست آمد. برای ارزیابی پایایی از آلفای کرونباخ هر یک از عامل ها و آزمون - باز آزمون با روش همبستگی درون رده ای (ICCs) استفاده شد.یافته ها: در مرحله ارزیابی اعتبار محتوایی هر یک از مقیاس ها یک سوال حذف و یک سوال اضافه شد. تحلیل ساختار 4 عاملی مقیاس قربانی شدن با %64 EFA واریانس و نیز تحلیل ساختار چهار عاملی مقیاس ارتکاب زور گویی با حذف گویه 13 با روش %72 EFA واریانس را تبیین نمود. تحلیل عاملی تاییدی (CFA) ساختار چهار عاملی هر دو مقیاس قربانی شدن و ارتکاب زورگویی را تایید کرد. مقادیر پایایی آزمون - باز آزمون هر دو این مقیاس ها سطح مناسبی را نشان داد.نتیجه گیری: مدل 4 عاملی مقیاس قربانی شدن و مدل 4 عاملی مقیاس ارتکاب زورگویی پرسشنامه زورگویی الوئوس در جامعه دانش آموزان از خصوصیات اعتبارسنجی قابل قبولی برخوردار است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضاپور، میثم، سوری، حمید، و خداکریم، سهیلا. (1392). روان سنجی نسخه فارسی مقیاس های ارتکاب زورگویی و قربانی شدن پرسشنامه زورگویی الوئوس در مدارس راهنمایی. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، 1(4)، 212-221. SID. https://sid.ir/paper/248056/fa

    Vancouver: کپی

    رضاپور میثم، سوری حمید، خداکریم سهیلا. روان سنجی نسخه فارسی مقیاس های ارتکاب زورگویی و قربانی شدن پرسشنامه زورگویی الوئوس در مدارس راهنمایی. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها[Internet]. 1392؛1(4):212-221. Available from: https://sid.ir/paper/248056/fa

    IEEE: کپی

    میثم رضاپور، حمید سوری، و سهیلا خداکریم، “روان سنجی نسخه فارسی مقیاس های ارتکاب زورگویی و قربانی شدن پرسشنامه زورگویی الوئوس در مدارس راهنمایی،” ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، vol. 1، no. 4، pp. 212–221، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/248056/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button