مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

937
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

724
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر در تصادفات جرحی تقاطع های چهارشاخه چراغ دار (مطالعه موردی: شهر اصفهان)

صفحات

 صفحه شروع 106 | صفحه پایان 122

چکیده

 سابقه و هدف: جراحات و صدمات حاصل از تصادفات ترافیکی در راهها به یک معضل جهانی تبدیل شده است. طبق آمار بخش قابل توجهی از تصادفات به دلیل همگرا شدن جریانهای ترافیکی در تقاطعها رخ میدهد. هدف پژوهش حاضر, بررسی عوامل مؤثر بر ایمنی تقاطعها و ارزیابی آنها و ارائه مدل های آماری برای پیشبینی تصادفات و در نهایت ارائه راهکارهایی برای ایمنی تقاطعها و کاهش افراد جراحت دیده در تقاطعها است. روش بررسی: برای تعیین عوامل مؤثر و پیشبینی تعداد تصادفات جرحی براساس پارامترهای ترافیکی, هندسی و خصوصیات وسایل کنترل ترافیک, از مدلهای آماری در سه خانواده لگ خطی پوآسون, لگ خطی دوجملهای منفی و مدل خطی استفاده شد. مدلسازی و تحلیل دادهها در این تحقیق بر اساس نرم افزار SPSS و اکسل انجام شد. مناسب بودن برازش مدل از طریق دویانس/ درجه آزادی و X2 پیرسون/ درجه آزادی کنترل گردید. یافتهها: طبق یافتهها به ترتیب کاهش حجم عبوری به میزان 37/190%, وجود خط گردش به راست ویژه به میزان 06/52%, وجود دوربین به میزان 09/27%, افزایش طول خط گردش به راست ویژه به میزان 06/1% سبب کاهش تصادفات میشوند. چنانچه عرض میانه در شاخه تقاطع یک متر افزایش یابد فراوانی تصادفات جرحی 02/2% افزایش خواهد یافت. به ازای افزایش هر خط به تقاطع فراوانی تصادفات جرحی به میزان 05/18% افزایش خواهد یافت. اگر دو تقاطع دارای شرایط کاملاً یکسان باشند و فقط تعداد فازهای آنها متفاوت باشد, تقاطعی که دارای دو فاز است نسبت به تقاطع دارای سه فاز, کاهش تصادفات آن به میزان 649/35% خواهد بود. بنابراین لازم است در خصوص کاهش تصادفات با اولویت بیان شده, اقدامات مناسب انجام شود. نتیجهگیری: طبق نتایج, مدل پواسون نسبت به مدل دوجملهای منفی از عملکرد و دقت بهتری برخوردار است. همچنین مشخص شد 7 متغیر بیان شده در بالا بر ایمنی تقاطعها تأثیر دارد که پیشنهاد میشود در برنامههای ایمنسازی شهری مورد توجه قرارگیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ابوطالبی اصفهانی، محسن، رحیمی، امیرمسعود، و سعیدی، سهیلا. (1398). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر در تصادفات جرحی تقاطع های چهارشاخه چراغ دار (مطالعه موردی: شهر اصفهان). ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، 7(2 )، 106-122. SID. https://sid.ir/paper/248091/fa

    Vancouver: کپی

    ابوطالبی اصفهانی محسن، رحیمی امیرمسعود، سعیدی سهیلا. شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر در تصادفات جرحی تقاطع های چهارشاخه چراغ دار (مطالعه موردی: شهر اصفهان). ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها[Internet]. 1398؛7(2 ):106-122. Available from: https://sid.ir/paper/248091/fa

    IEEE: کپی

    محسن ابوطالبی اصفهانی، امیرمسعود رحیمی، و سهیلا سعیدی، “شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر در تصادفات جرحی تقاطع های چهارشاخه چراغ دار (مطالعه موردی: شهر اصفهان)،” ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، vol. 7، no. 2 ، pp. 106–122، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/248091/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button