مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

829
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

597
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی مقیاس قربانی هارتر در دانش آموزان مدارس متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 207 | صفحه پایان 215

چکیده

 سابقه و هدف: قربانی شدن یکی از خشونت های رایج در جوامع عنوان شده که با خودکشی دانش آموزان رابطه داشته و باعث آسیب های جدی در فرایند تحصیل می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس قربانی هارتر در دانش آموزان مدارس متوسطه بود.روش بررسی: پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. 400 دانش آموز از بین کلیه دانش آموزان دختر و پسر مدارس متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 95-1394 در مطالعه شرکت داشتند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. همه آن ها مقیاس قربانی هارتر و پرسشنامه بهزیستی ذهنی را تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی, تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل اعتبار به روش آلفای کرونباخ اجرا شد. همچنین, از مدل سامی جیما برای برازندگی داده ها و تحلیل استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد مدل تک عاملی از برازش مناسبی برخوردار است. آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0.78, برای دختران 0.66 و برای پسران 0.85 به دست آمد. همچنین, شواهد روایی نشان داد که قربانی شدن با بهزیستی ذهنی -0.16, نمره انضباط -0.18 و پیشرفت تحصیلی -0.30 رابطه معنی داری دارد (p³0.01). بین دختران و پسران تفاوت معنی داری در میزان قربانی شدن وجود نداشت. یافته های مدل سیم جیما برازندگی مناسبی داشت و تابع آگاهی آزمون در دامنه -0.7 تا +2.2 قرار داشت.نتیجه گیری: نسخه فارسی پرسشنامه قربانی هارتر در جامعه دانش آموزان از خصوصیات روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش های روان شناختی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری بلوطبنگان، افضل، طالع پسند، سیاوش، رضایی، علی محمد، و رحیمیان بوگر، اسحق. (1395). ویژگی های روان سنجی مقیاس قربانی هارتر در دانش آموزان مدارس متوسطه. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، 4(4)، 207-215. SID. https://sid.ir/paper/248109/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری بلوطبنگان افضل، طالع پسند سیاوش، رضایی علی محمد، رحیمیان بوگر اسحق. ویژگی های روان سنجی مقیاس قربانی هارتر در دانش آموزان مدارس متوسطه. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها[Internet]. 1395؛4(4):207-215. Available from: https://sid.ir/paper/248109/fa

    IEEE: کپی

    افضل اکبری بلوطبنگان، سیاوش طالع پسند، علی محمد رضایی، و اسحق رحیمیان بوگر، “ویژگی های روان سنجی مقیاس قربانی هارتر در دانش آموزان مدارس متوسطه،” ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، vol. 4، no. 4، pp. 207–215، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/248109/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا