مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,135
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

694
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاریخ مندی فهم و چالش نسبیت گرایی

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 169

چکیده

 گادامر به پیروی از هیدگر نگاهی هستی شناختی به تاریخ و فهم دارد, زیرا هستی انسان را یک هستی افکنده شده در جهان می داند که به تاریخ تعلق دارد و پیشاپیش متاثر از تاریخ است. در نتیجه, فهم نیز به عنوان یکی از حالت های هستی انسان, متاثر از تاریخ است. اما این نگاه او به تاریخ زمینه ساز این نقد اساسی می شود که وی نمی تواند از توصیف هستی شناختی فهم, یک قاعده معرفت شناختی بیرون بکشد و معیاری فراتاریخی برای عینیت و اعتبار تفسیر ارائه دهد و از این رو با چالش نسبیت گرایی مواجه می شود. گادامر اما مدعی است که متهم کردن او به نسبیت گرایی برخاسته از نگاه معرفت شناختی به تاریخ است, حال آنکه سخن او در لایه ای زیرین تر و در سطح هستی شناسی فهم و تاریخ است. در نظر گادامر, تاریخ نقشی انکارناپذیر در تقوم فهم دارد. تاریخ و زبان نه تنها مانعی بر سر راه فهم حقیقت نیستند, بلکه حاملان حقیقت اند و حقیقت از رهگذر تاریخ و زبان خود را بر ما آشکار می کند. پس تاریخ مندی فهم سبب نمی شود که هرکس موضوع را از چشم انداز خاص خود ببیند, زیرا حقیقت اگر چه در تاریخ و زبان نمایان می شود, ولی ساخته تاریخ و زبان نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واعظی، اصغر، و ایزدی نیا، حمیده. (1392). تاریخ مندی فهم و چالش نسبیت گرایی. شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)، -(68/1)، 153-169. SID. https://sid.ir/paper/248305/fa

    Vancouver: کپی

    واعظی اصغر، ایزدی نیا حمیده. تاریخ مندی فهم و چالش نسبیت گرایی. شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)[Internet]. 1392؛-(68/1):153-169. Available from: https://sid.ir/paper/248305/fa

    IEEE: کپی

    اصغر واعظی، و حمیده ایزدی نیا، “تاریخ مندی فهم و چالش نسبیت گرایی،” شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)، vol. -، no. 68/1، pp. 153–169، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/248305/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button