Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

979
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

689
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی همگرایی تقاضای اجتماعی آموزش عالی در ایران (1380-1362)

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 134

چکیده

 در این مقاله بر اساس مدل رشد تعمیم یافته سولو – سوان و با استفاده از تکنیک داده های گروهی همگرایی تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی در مناطق مختلف کشور طی سال های 1362- 1380 مورد بررسی قرار می گیرد. تعیین سرعت و میزان همگرایی تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی به صورت مشروط و مطلق و همچنین, تعیین سرعت و نوع همگرایی بر حسب گروه های آموزشی از جمله اهداف این مطالعه است. نتایج حاصل از برآورد مدل ها, حاکی از آن است که همگرایی مناطق مختلف کشور در رشد تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی طی دو دهه گذشته مورد تایید قرار می گیرد. بر این اساس, مناطق مختلف کشور طی دو دهه گذشته در رشد تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی به صورت همگرا حرکت کرده اند. سرعت همگرایی بالای به دست آمده موید این واقعیت است که اختلاف استان ها در داوطلب – معیار و مقدار تعادل بلند مدت زیاد بوده که این امر نشان از ظرفیت بالقوه بالا برای رشد است. در خصوص همگرایی δ یا به عبارت دیگر, پراکندگی داوطلب – معیار, انحراف استاندارد بین استان های کشور برای لگاریتم داوطلب – معیار از روندی نزولی برخوردار بوده که این خود تاکیدی بر وجودهمگرایی استان های کشور در رشد تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی است.بررسی فرضیه دیگر پژوهش و نیز, برآوردهای صورت گرفته برای چهار گروه آزمایشی نشان می دهد که فرضیه مذکور در سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی, علوم تجربی و علوم انسانی مورد تایید قرار گرفته ولی درگروه هنر این امر اتفاق نیفتاده است. بیشترین سرعت همگرایی مربوط به گروه علوم تجربی و کمترین مربوط به گروه علوم ریاضی و فنی است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کارنامه حقیقی، حسن، و اکبری، نعمت اله. (1383). بررسی همگرایی تقاضای اجتماعی آموزش عالی در ایران (1380-1362). پژوهشهای اقتصادی ایران، 6(20)، 115-134. SID. https://sid.ir/paper/2487/fa

Vancouver: کپی

کارنامه حقیقی حسن، اکبری نعمت اله. بررسی همگرایی تقاضای اجتماعی آموزش عالی در ایران (1380-1362). پژوهشهای اقتصادی ایران[Internet]. 1383؛6(20):115-134. Available from: https://sid.ir/paper/2487/fa

IEEE: کپی

حسن کارنامه حقیقی، و نعمت اله اکبری، “بررسی همگرایی تقاضای اجتماعی آموزش عالی در ایران (1380-1362)،” پژوهشهای اقتصادی ایران، vol. 6، no. 20، pp. 115–134، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/2487/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا