مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

818
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

628
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تغییرات مهارت احیا قلبی- ریوی کارآموزان در عرصه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در طول زمان

صفحات

 صفحه شروع 6 | صفحه پایان 17

چکیده

 هدف: این مطالعه با هدف بررسی طولی مهارت کارآموزان در عرصه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در زمینه ای احیا قلبی ربوی در سال 1389 و 1390 انجام شد.زمینه: مهارت انجام احیا قلبی ریوی یکی از مهارت های حیاتی است که پرسنل بهداشتی باید از آن برخوردار باشند. مطالعات متعددی در مورد مهارت دانشجویان پرستاری در ارتباط با احیا قلبی ریوی انجام شده است, با این حال مطالعات کمی در ارتباط با تغییرات مهارتی این دانشجویان در طول زمان صورت گرفته است.روش کار: طراحی تحقیق به صورت «سری های زمانی» (time series) بود. جامعه پژوهش, کلیه دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال های 1389 و 1390 بودند. ابزار جمع آوری داده ها ابزاری دو بخشی بود که بخش اول, پرسشنامه اطلاعات فردی و بخش دوم شامل چک لیست های مهارت های احیای پایه و پیشرفته (حیطه های ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی, لوله گذاری نای, کاربرد دفیبریلاتور و مدیریت احیا) بود. روایی ابزار به شیوه بررسی روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آزمون- بازآزمون تایید شد. هر یک از مهارت های احیا در سه مرحله سنجیده شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 11.5 و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: رایج ترین خطای انجام شده توسط دانشجویان در حیطه ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی در مرحله اول و سوم, عدم درخواست کمک بود که در مرحله اول, 67.41 درصد و در مرحله سوم, 32.61 درصد, این اقدام را انجام دادند. در حیطه لوله گذاری نای, در هر سه مرحله اهرم کردن لارنگوسکوپ روی دندان ها رایج ترین خطای ارتکابی بود که در هر سه مرحله, کمتر از 50 درصد دانشجویان, این اقدام را به درستی انجام دادند. در حیطه مهارت استفاده از دفیبریلاتور, رایج ترین خطا در هر سه مرحله, عدم دادن شوک دوم در صورت ادامه ریتم قبلی بود که در مرحله اول تا سوم, به ترتیب, تنها 52.08 درصد, 28 درصد, و 21.74 درصد افراد, این اقدام را به درستی انجام دادند.نتیجه گیری: با توجه به حساسیت و اهمیت مهارت احیا قلبی ریوی توصیه می شود آموزش عملی, انجام تمرینات و ارزیابی های دوره ای برای دانشجویان در نظر گرفته شود. همچنین, پیشنهاد می شود دانشجویان پرستاری به همراه مربی خود در عملیات احیا حاضر شوند و با مشاهده عملیات احیا از نزدیک, درک واقعی تری از مهارت های آموزش داده شده داشته باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ادیب حاج باقری، محسن، و لطفی، محمدسجاد. (1393). بررسی تغییرات مهارت احیا قلبی- ریوی کارآموزان در عرصه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در طول زمان. پرستاری قلب و عروق، 3(1)، 6-17. SID. https://sid.ir/paper/249109/fa

    Vancouver: کپی

    ادیب حاج باقری محسن، لطفی محمدسجاد. بررسی تغییرات مهارت احیا قلبی- ریوی کارآموزان در عرصه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در طول زمان. پرستاری قلب و عروق[Internet]. 1393؛3(1):6-17. Available from: https://sid.ir/paper/249109/fa

    IEEE: کپی

    محسن ادیب حاج باقری، و محمدسجاد لطفی، “بررسی تغییرات مهارت احیا قلبی- ریوی کارآموزان در عرصه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در طول زمان،” پرستاری قلب و عروق، vol. 3، no. 1، pp. 6–17، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249109/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button