مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,082
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

915
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اصول و روش های احیاء فطرت از منظر قرآن کریم

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 134

چکیده

 زمینه و هدف: از منظر تعالیم وحیانی اسلام, انسان ها با وجود تمامی تفاوت ها و تمایزات بر مبنای فطرت پاک و سلیم, آفریده شده اند. ویژگی های فطری, مستمر و جاودان است ازین رو تغییر و تبدیل نمی یابد, اما از راه های مختلف, ممکن است به آفت های متعددی مبتلا و در نهایت خاموش, مستور و مدسوس شود. به دلیل جایگاه مهم فطرت در تربیت (به ویژه در تربیت اسلامی) این مقاله با هدف ارائه تحلیلی تربیتی, سعی دارد با استفاده از آیات قرآنی, به استنباط آن دسته از اصول و روش های تربیتی بپردازد که زمینه رهایی فطرت از آفات را فراهم می آورد.روش تحقیق: این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با نظر به آیات قرآن کریم به عنوان گزاره های مبنایی و با تحلیل آیات, به استنباط اصول و روش هایی برای حفظ پویایی فطرت پرداخته و اصول و روش هایی را که عنایت به آن ها در تربیت می تواند فطرت را به طور فعال به صحنه زندگی بازگرداند بیان کرده است.یافته ها و نتیجه گیری: نهاد تعلیم و تربیت متولی فراهم آوردن زمینه مساعد برای بارور شدن توانمندی های ذاتی افراد به شکلی متعادل و هماهنگ است. تحقق این امر, وابسته به شناخت و توجه به ویژگی های انسان, جایگاه او در عالم هستی, غایت تربیت, طراحی و گزینش روش ها, تدوین برنامه ها و محتوای مناسب و نیز توجه به ضرورت فراهم آوردن شرایط فردی و موقعیت های اجتماعی به نحو مقتضی است. اگرچه فطرت, درونی ترین و فردی ترین ویژگی انسان است اما حیات و ظهور آن تنها درگرو تلاش و تمایل خود فرد نیست, زیرا آدمی در جمع متولد می شود و در جمع رشد می کند, تاثیرپذیر و تاثیرگذار است, از این رو فطرت ها در پیوند و ارتباط با یکدیگر زمینه رشد می یابند و مستحکم می شوند. به این منظور لازم است با اتخاذ شیوه ها و روش های متناسب, حصول هدف غایی تربیت که دستیابی به کمال و سعادت انسانی است, تسهیل شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بناهان، مریم. (1396). اصول و روش های احیاء فطرت از منظر قرآن کریم. بصیرت و تربیت اسلامی، 14(41 )، 113-134. SID. https://sid.ir/paper/249690/fa

    Vancouver: کپی

    بناهان مریم. اصول و روش های احیاء فطرت از منظر قرآن کریم. بصیرت و تربیت اسلامی[Internet]. 1396؛14(41 ):113-134. Available from: https://sid.ir/paper/249690/fa

    IEEE: کپی

    مریم بناهان، “اصول و روش های احیاء فطرت از منظر قرآن کریم،” بصیرت و تربیت اسلامی، vol. 14، no. 41 ، pp. 113–134، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249690/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button