Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

28,441
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

12,992
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اهداف و روش های تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 121

چکیده

 با توجه به اعتقاد ما مسلمان به معاد و سرانجام هستی, آشنایی با اهداف و روش های تعلیم و تربیت در اسلام از ضرورت های غیر قابل انکار برای هدایت صحیح افراد جامعه به سوی مسیر سعادت است؛ چرا که بدون شناخت کافی از اهداف و روش های تعلیم و تربیت اسلامی, امکان انحراف افراد از مسیر پر پیچ و خم زندگی دنیوی برای رسیدن به آخرت وجود دارد. به همین دلیل خداوند متعال با فرستادن انبیای الهی, حجت را بر مردم تمام و مسیر هدایت را مشخص کرده است. تعیین اهداف و روش های لازم برای رسیدن به آن از اتلاف وقت, اضظراب و سردرگمی افراد در انتخاب مقصد و مسیر زندگی می کاهد و فرد با آرامش و اطمینان به کمال نهایی خود یعنی قرب الهی نزدیک می شود. در این مقاله که به روش مطالعه اسنادی صورت گرفته, سعی شده تا اهداف تعلیم و تربیت اسلامی در سطوح مختلف و راهکارهای لازم برای رسیدن به آنها بیان گردد. با توجه به نتایج پژوهش, اهداف تعلیم و تربیت در اسلام دارای مراتب مختلف شامل اهداف غایی (عبودیت, قرب و رضوان الهی و حیات طیبه) و اهداف واسطه ای (محوریت توجه به خدا, فرد, دیگران و طبیعت) هستند که در نهایت تمامی آنها برای حصول به اهداف غایی تنظیم شده اند. در ضمن روش های تربیت اسلامی (زمینه سازی تربیتی, تلفیق علم و عمل, الگودهی, مباحثه ای, توجه به تفاوت های فردی, عقلانی, مشاهده, امر به معروف و نهی از منکر, پاداش و تنبیه, عادت, مرحله ای و تجدید نظر در تکالیف) وابسته به شرایط زمانی, مکانی و تفاوت های فردی, متنوع است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میکائیلو، غلامحسین، و سلطان القرایی، خلیل. (1394). اهداف و روش های تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام. بصیرت و تربیت اسلامی، 12(35)، 97-121. SID. https://sid.ir/paper/249692/fa

    Vancouver: کپی

    میکائیلو غلامحسین، سلطان القرایی خلیل. اهداف و روش های تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام. بصیرت و تربیت اسلامی[Internet]. 1394؛12(35):97-121. Available from: https://sid.ir/paper/249692/fa

    IEEE: کپی

    غلامحسین میکائیلو، و خلیل سلطان القرایی، “اهداف و روش های تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام،” بصیرت و تربیت اسلامی، vol. 12، no. 35، pp. 97–121، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249692/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا