مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,865
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,400
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین هوش های چندگانه و هوش هیجانی در دانش آموزان مقطع متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 106

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش, تعیین رابطه ی بین هوش های چندگانه و هوش هیجانی در دانش آموزان بود. نمونه ی پژوهش شامل 200 دانش آموز (100 دانش آموز دختر و 100 دانش آموز پسر) می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد نظر از مقیاس اندازه گیری رشد هوش های چندگانه ی شرر (1996) و هوش هیجانی شات (1998) استفاده شد. یافته ها نشان داد که هوش های موسیقیایی, زبانی و میان فردی با هوش هیجانی همبستگی مثبت معنی دار و بین هوش های ریاضی و درون فردی با هوش هیجانی همبستگی منفی معنی دار دارند. بین هوش های بدنی, فضایی و طبیعت گرایانه با هوش هیجانی همبستگی معنی داری به دست نیامد. هم چنین, نتیجه رگرسیون گام به گام نشان داد که هوش های میان فردی, بدنی, درون فردی, زبانی و فضایی بهترین پیش بینی کننده ی هوش هیجانی دانش آموزان به شمار می روند. مقدار بالای توانایی هوش میان فردی و درون فردی در پیش بینی هوش هیجانی, نشان دهنده ی توانایی مدیریت احساسات خود و درک مهارت های اجتماعی در روابط با دیگران است. هم چنین, می توان با تقویت هوش میان فردی و درون فردی افراد دارای هوش هیجانی پایین, توانایی این افراد را در هوش هیجانی افزایش داد و از این راه به بهبود مهارت های اجتماعی ایشان کمک نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نادی نجف آبادی، فاطمه، مکتبی، غلامحسین، و هاشمی شیخ شبانی، سیداسماعیل. (1393). رابطه بین هوش های چندگانه و هوش هیجانی در دانش آموزان مقطع متوسطه. شخصیت و تفاوت های فردی، 3(4)، 93-106. SID. https://sid.ir/paper/249724/fa

    Vancouver: کپی

    نادی نجف آبادی فاطمه، مکتبی غلامحسین، هاشمی شیخ شبانی سیداسماعیل. رابطه بین هوش های چندگانه و هوش هیجانی در دانش آموزان مقطع متوسطه. شخصیت و تفاوت های فردی[Internet]. 1393؛3(4):93-106. Available from: https://sid.ir/paper/249724/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه نادی نجف آبادی، غلامحسین مکتبی، و سیداسماعیل هاشمی شیخ شبانی، “رابطه بین هوش های چندگانه و هوش هیجانی در دانش آموزان مقطع متوسطه،” شخصیت و تفاوت های فردی، vol. 3، no. 4، pp. 93–106، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249724/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button