مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

16,130
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

8,976
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چالش های آموزش مجازی: روایت آنچه در دانشگاه مجازی آموخته نمی شود

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 22

چکیده

 مقدمه: حرکت به سوی رویکردهای نوین در آموزش عالی ایجاب کرده است بسیاری از دانشگاه های جهان از فناوری آموزش مجازی در ارائه دوره ها استفاده کنند. این پژوهش درصدد واکاوی پدیده آموزش مجازی و بررسی چالش های آن در دانشگاه های ایران است.مواد و روش ها: با استفاده از روش پژوهش پدیدارشناسی, نمونه گیری هدفمند و ابزار مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته, ادراکات ذهنی 8 نفر از مدرسان دانشگاه های مجازی ایران, واکاوی شد. پس از مصاحبه هشتم, اشباع نظری حاصل گردید. داده ها با استفاده از روش کدگذاری تحلیل شد و اعتبار یافته ها با سه معیار قابل قبول بودن, قابلیت اطمینان و تاییدپذیری به دست آمد.نتایج: نتایج پژوهش, چالش های آموزش مجازی در دانشگاه های ایران را در سه محور اصلی تربیت, خلاقیت و روابط قدرت نشان داد. در محیط مجازی, به دلیل فقدان ارتباط رو در رو و الگوگیری دانشجو از استاد و دیگران, زمینه تربیت چندان فراهم نیست. دانشجوی مجازی با امکان مشاهده واکنش های روزمره استاد و الگوگیری از سبک اخلاقی و تربیتی او مواجه نمی شود. تمرکز آموزش ها بر حفظیات و عدم توجه به یادگیری سطوح بالاتر, امکان پرورش خلاقیت را تضعیف کرده, آموزش مجازی موجب دموکراتیک تر شدن روابط میان استاد- دانشجو و دانشجو- دانشجو شده, اما همچنان روابط با دانشگاه و روابط میان استادان را در سطحی حداقل نگاه داشته است.نتیجه گیری: باتوجه به یافته های پژوهش, باید فقدان ارتباط چهره به چهره با شرایطی نظیر تعاملی تر شدن محیط یادگیری همراه با قابلیت فناوری های تصویری جبران شود. آموزش مبتنی بر حل مساله, اجازه بروز ایده های بالبداهه و خلاق از سوی دانشجویان, بازخورد فوری از سوی استاد و افزایش هم اندیشی میان استادان, می تواند پویایی محیط آموزش مجازی را ارتقا دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیان، مریم. (1393). چالش های آموزش مجازی: روایت آنچه در دانشگاه مجازی آموخته نمی شود. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)، 5(3)، 11-22. SID. https://sid.ir/paper/249926/fa

    Vancouver: کپی

    کیان مریم. چالش های آموزش مجازی: روایت آنچه در دانشگاه مجازی آموخته نمی شود. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)[Internet]. 1393؛5(3):11-22. Available from: https://sid.ir/paper/249926/fa

    IEEE: کپی

    مریم کیان، “چالش های آموزش مجازی: روایت آنچه در دانشگاه مجازی آموخته نمی شود،” مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)، vol. 5، no. 3، pp. 11–22، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249926/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button