مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,664
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

812
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سطح مهارت های تفکر نقادانه در دانشجویان دندانپزشکی شیراز

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 43

چکیده

 مقدمه: تفکر نقادانه, به عنوان بخش مهمی در بهبود کیفیت عملکرد بالینی و مسوولیت پذیری حرفه ای در راستای شناخت مطلوب تر پیامدهای آموزشی دانشجویان علوم پزشکی اهمیت ویژه ای یافته است. از آنجایی که این مهارت قابل آموزش و یادگیری می باشد, هدف از این مطالعه, تعیین وضعیت مهارت های تفکر نقادانه دانشجویان دندانپزشکی شیراز بود.مواد و روش ها: این پژوهش به صورت توصیفی- مقطعی روی 163 دانشجوی دندانپزشکی مشغول به تحصیل در سه دوره آخر مقطع بالینی انجام شد. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد آزمون مهارت های تفکر نقادانه کالیفرنیا «فرم ب» (روایی و پایایی r=%62) انجام گرفت.نتایج: میانگین نمره کلی مهارت تفکر نقادانه افراد شرکت کننده در این پژوهش (14.53±3.28) از نمره کلی 34 به دست آمده است. میانگین نمره کلی حیطه های پنجگانه مهارت تفکر نقادانه بدین شرح بود: حیطه آنالیز (4.20±1.45), حیطه ارزشیابی (5.56±1.80), حیطه تفسیر (4.77±1.70), حیطه استدلال استقرایی (5.97±1.81), حیطه استدلال قیاسی (7.04±1.86). بیشتر دانشجویان از لحاظ نمره کلی آزمون و زیر مهارت های تفکر نقادانه در حد متوسط قرار داشتند. این مهارت به جنسیت و سنوات تحصیلی نیز ارتباطی نداشت.نتیجه گیری: سطح تفکر نقادانه دانشجویان مقطع بالینی دندانپزشکی اگر چه در حد هنجار و در دامنه متوسط می باشد ولی در سطح مطلوب و رضایت بخش نیست. به نظر می رسد با توجه به اهمیت این مهارت در استدلال و عملکردهای بالینی و حرفه ای, مدیران آموزشی باید برای تقویت این مهارت, به اصلاح برنامه های آموزشی, هموار نمودن شرایط و محیط آموزشی, به ویژه در بالین توجه اساسی نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، ریتا، مزارعی، الهام، مومنی دانایی، شهلا، و میرزایی، سمیه. (1393). بررسی سطح مهارت های تفکر نقادانه در دانشجویان دندانپزشکی شیراز. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)، 5(2)، 35-43. SID. https://sid.ir/paper/249944/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی ریتا، مزارعی الهام، مومنی دانایی شهلا، میرزایی سمیه. بررسی سطح مهارت های تفکر نقادانه در دانشجویان دندانپزشکی شیراز. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)[Internet]. 1393؛5(2):35-43. Available from: https://sid.ir/paper/249944/fa

    IEEE: کپی

    ریتا رضایی، الهام مزارعی، شهلا مومنی دانایی، و سمیه میرزایی، “بررسی سطح مهارت های تفکر نقادانه در دانشجویان دندانپزشکی شیراز،” مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)، vol. 5، no. 2، pp. 35–43، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249944/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا