مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

733
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

778
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین یک برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیک های آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی آن بر بهبود روابط مادر-فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 28

چکیده

اختلال نافرمانی مقابله ای نوعی اختلال رفتاری است که در پدیدآیی آن به نقش مهم روابط والد-فرزند تاکید می شود. ارتباط نامناسب بین مادر-فرزند می تواند این اختلال را ایجاد, حفظ و تشدید نماید. هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیک های آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی این برنامه بر بهبود روابط مادر-فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای بود. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود. از این جامعه, 40 نفر از والدین با کودک دارای اختلال نافرمانی مقابله ای انتخاب و در دو گروه 20 نفره به صورت تصادفی منتسب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس رابطه والد-فرزند (PCRS) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقه ای تکنیک های آدلر-گلاسر را دریافت کردند. نتایج پژوهش نشان داد که در مرحله پس آزمون برنامه تکنیک های آدلر-گلاسر بر بهبود روابط مادر-فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای تاثیر معنادار دارد. بنابراین با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت از این برنامه آموزشی می توان برای بهبود روابط مادر-فرزندی در کودکان اختلال نافرمانی مقابله ای به عنوان روش مداخله ای موثر, بهره برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیدمحمودیان، سیدمحمد، علیزاده، حمید، پزشک، شهلا، برجعلی، احمد، و فرخی، نورعلی. (1396). تدوین یک برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیک های آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی آن بر بهبود روابط مادر-فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای. روانشناسی خانواده، 4(2 )، 19-28. SID. https://sid.ir/paper/250017/fa

    Vancouver: کپی

    سیدمحمودیان سیدمحمد، علیزاده حمید، پزشک شهلا، برجعلی احمد، فرخی نورعلی. تدوین یک برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیک های آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی آن بر بهبود روابط مادر-فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای. روانشناسی خانواده[Internet]. 1396؛4(2 ):19-28. Available from: https://sid.ir/paper/250017/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمد سیدمحمودیان، حمید علیزاده، شهلا پزشک، احمد برجعلی، و نورعلی فرخی، “تدوین یک برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیک های آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی آن بر بهبود روابط مادر-فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای،” روانشناسی خانواده، vol. 4، no. 2 ، pp. 19–28، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250017/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button