مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,638
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,159
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراتحلیل رابطه بین اهمالکاری و عملکرد تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 133

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, محاسبه اندازه اثر ترکیبی پژوهشهای انجامشده در حوزه اهمالکاری و عملکرد تحصیلی بود. روش مورد استفاده در این پژوهش, مروری نظاممند و فراتحلیل بود. برای رسیدن به این هدف در پژوهش حاضر, از طریق روش پریسما یافتههای کمّی 30 پژوهش استفاده شد که از این پژوهشها 30 اندازه اثر محاسبه گردید. پژوهشهایی که در این فراتحلیل مورداستفاده قرار گرفتند, در پایگاههای اطلاعاتی شامل پابمد, اسپرینگر, اسکوپ, پروکیوست, الزویر, ساینس دایرکت, گوگل اسکالر, جهاد دانشگاهی و مگیران بین سالهای 1380 تا 1396 و 1984 تا 2018 یافتهها و اطلاعات موردنظر جهت دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت و بعد از بررسی ملاکهای ورود و خروج مطالعات, اندازه اثرهای همبستگی پژوهشهای جمعآوریشده با نرمافزار CMA موردتحلیل قرار گرفت. همچنین در این پژوهش, دو مدل تصادفی و ثابت محاسبه شدند که با توجه بهنتایج تحلیل ناهمگنی از طریق شاخصهای Q و مجذور I, مدل تصادفی انتخاب شد. یافتهها نشان داد, اندازه اثر ترکیبی پژوهشهای موردبررسی پس از حذف سه اندازه اثر 307 / 0 بهدست آمد. مقدار اندازه اثر ترکیبی پژوهشها, براساس-شاخص کوهن متوسط محاسبه شد. همچنین, نتایج مربوط بهتحلیل ناهمگنی حاکی از وجود متغیرهای تعدیلکننده در پژوهشها بود. شواهد این فراتحلیل در ارتباط با مبانی نظری و تجربی قبلی, نشانگر روابط بین دو متغیر اهمالکاری و عملکرد تحصیلی بود. با توجه بهنتایج فراتحلیل میتوان گفت, برای موفقیت در برنامههای تحصیلی توجه بهمشکل اهمالکاری در میان محصلان ضروری خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ستایشی اظهری، محمد. (1398). فراتحلیل رابطه بین اهمالکاری و عملکرد تحصیلی. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 10(1 )، 115-133. SID. https://sid.ir/paper/250070/fa

    Vancouver: کپی

    ستایشی اظهری محمد. فراتحلیل رابطه بین اهمالکاری و عملکرد تحصیلی. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛10(1 ):115-133. Available from: https://sid.ir/paper/250070/fa

    IEEE: کپی

    محمد ستایشی اظهری، “فراتحلیل رابطه بین اهمالکاری و عملکرد تحصیلی،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 10، no. 1 ، pp. 115–133، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250070/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button