مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

699
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

603
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رفتار زورگویی معلمان نسبت به دانش آموزان و بررسی شیوع آن در مدارس شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 22

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, شناسایی انواع رفتار زورگویی معلمان و بررسی شیوع و دامنه آن در شهر تهران بود. طرح پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل مدارس دولتی ابتدایی و متوسطه اول شهر تهران بود که نمونه گیری طبقه بندی شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تأیید و آلفای کرونباخ آن (91/0) محاسبه شد. تحلیل عاملی اکتشافی داده های 1046 دانش آموز نشان دهنده سه مؤلفه زورگویی فیزیکی, زورگویی کلامی و زورگویی روانی بود و تحلیل عاملی تأییدی نمایانگر برازش مطلوب آن بود. میزان انواع رفتار زورگویی کم تر از معیار و در مدارس پسرانه به ترتیب زورگویی فیزیکی, روانی و کلامی و در مدارس دخترانه زورگویی روانی, فیزیکی و کلامی مشاهده شد. دانش آموزانی که هرگز در معرض زورگویی فیزیکی, روانی و کلامی قرار نگرفته اند به ترتیب 64/81, 33/73 و 86/76 درصد بودند. زورگویی فیزیکی و کلامی نسبت به پسران شایع تر بود و همچنین زورگویی روانی الگوی مشابهی در هر دو جنس داشت. منطقه یک, کم ترین میزان انواع زورگویی و منطقه 19 بالاترین میزان زورگویی فیزیکی, منطقه 13 بالاترین میزان زورگویی روانی و منطقه 10 بالاترین میزان زورگویی کلامی را نشان داد. زورگویی روانی, در بین پایه های متفاوت الگوی مشابهی داشت؛ اما زورگویی فیزیکی در پایه هشتم بالاترین و در پایه پنجم کم ترین و زورگویی کلامی در پایه چهارم بالاترین و در پایه نهم کم ترین میزان را نشان داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیمی مقدم، ندا، خنیفر، حسین، درانی، کمال، و کرمدوست، نوروزعلی. (1398). رفتار زورگویی معلمان نسبت به دانش آموزان و بررسی شیوع آن در مدارس شهر تهران. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 10(1 )، 1-22. SID. https://sid.ir/paper/250074/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیمی مقدم ندا، خنیفر حسین، درانی کمال، کرمدوست نوروزعلی. رفتار زورگویی معلمان نسبت به دانش آموزان و بررسی شیوع آن در مدارس شهر تهران. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛10(1 ):1-22. Available from: https://sid.ir/paper/250074/fa

    IEEE: کپی

    ندا ابراهیمی مقدم، حسین خنیفر، کمال درانی، و نوروزعلی کرمدوست، “رفتار زورگویی معلمان نسبت به دانش آموزان و بررسی شیوع آن در مدارس شهر تهران،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 10، no. 1 ، pp. 1–22، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250074/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا