مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

923
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

768
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین برنامه آموزش مهارت های اجتماعی به خانواده کودکان ناشنوا: اثر بخشی آن بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان ناشنوای کاشت حلزون شده

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 72

چکیده

 کودکان ناشنوای شدید و عمیق کاشت حلزون شده, علی رغم پیشرفت های قابل ملاحظه در رشد مهارت های ارتباطی, در رشد مهارت های شخصی اجتماعی معادل همسالان شنوای خود عمل نمی کنند. پژوهش حاضر, با هدف تدوین برنامه ویژه آموزش مهارت های شخصی اجتماعی توسط والدین به این گروه از کودکان و بررسی اثربخشی این برنامه بر مشکلات رفتاری کودکان کاشت حلزون شده انجام شد. در این مطالعه آزمایشی, براساس ملاک های ورود به مطالعه 16 خانواده دارای نوجوان کاشت حلزون شده, شامل مادر و فرزند کاشت حلزون شده با محدوده سنی 19-12 سال که حداقل 2 سال تجربه کاشت حلزون را داشتند از بین 328 خانواده دارای نوجوانان کاشت حلزون شده انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه هشت نفره آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. بخش رفتاری نسخه والد مقیاس رتبه بندی مهارت های اجتماعی (SSRS) برای بررسی مشکلات رفتاری مورداستفاده قرار گرفت. برنامه تدوین شده شامل, مؤلفه های آغازگری و برقراری ارتباط, دوست یابی, آداب معاشرت, استفاده از زبان بدن در تعاملات, مدیریت احساسات و هیجانات, اختلاف و حل آن, ابراز خود و جرأت ورزی, مشارکت و همکاری, مسئولیت پذیری, شهروندبودن و تصمیم گیری مؤثر بود. به منظور تحلیل داده ها از کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد, آموزش برنامه مهارت های اجتماعی به خانواده نوجوانان ناشنوای کاشت حلزون شده منجر به کاهش مشکلات رفتاری درون نمود, برون نمود, پرتحرکی و همچنین مشکلات رفتاری کلی می شود. با توجه به اثربخشی این برنامه, بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان ناشنوای کاشت حلزون شده, می تواند به عنوان بخشی از برنامه توانبخشی آنان موردتوجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن زاده، سعید، و امرایی، کوروش. (1398). تدوین برنامه آموزش مهارت های اجتماعی به خانواده کودکان ناشنوا: اثر بخشی آن بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان ناشنوای کاشت حلزون شده. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 10(1 )، 63-72. SID. https://sid.ir/paper/250075/fa

    Vancouver: کپی

    حسن زاده سعید، امرایی کوروش. تدوین برنامه آموزش مهارت های اجتماعی به خانواده کودکان ناشنوا: اثر بخشی آن بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان ناشنوای کاشت حلزون شده. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛10(1 ):63-72. Available from: https://sid.ir/paper/250075/fa

    IEEE: کپی

    سعید حسن زاده، و کوروش امرایی، “تدوین برنامه آموزش مهارت های اجتماعی به خانواده کودکان ناشنوا: اثر بخشی آن بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان ناشنوای کاشت حلزون شده،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 10، no. 1 ، pp. 63–72، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250075/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button