مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,236
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

877
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کارکردهای اجرایی سرد و داغ در افراد دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی: مطالعه مروری نظامند

صفحات

 صفحه شروع 201 | صفحه پایان 216

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, مطالعه مروری نظامند کارکردهای اجرایی سرد و داغ در افراد دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود. در این راستا, از طریق پژوهش مروری نظامند و جست وجوی کلیدواژه های تخصصی مرتبط با اختلال نقص توجه/بیش فعالی و کارکردهای اجرایی سرد و داغ در پایگاه های اطلاعاتی تخصصی ایران و جهان شامل (Pupmed, Springer, ProQuest, Scopus, Elsevier, Science direct, Google Scholar, Magiran) بین سال های 2015-2006 یافته­ ها و اطلاعات موردنظر جهت دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت. نتایج جست وجوی نشان داد که از نُه پژوهش انجام شده, غالب پژوهش ها (چهار پژوهش) بر روی آزمودنی های دارای اختلال ریاضی از سن 7 تا 12 و در پایه 6-2 انجام شده است. بیشتر پژوهش های انجام شده از نوع مطالعات آزمایشی می باشند (با فراوانی هشت پژوهش). نتایج کارکردهای اجرایی سرد و داغ در افراد دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی در سامانه داغ (تصمیم گیری) شامل نُه مطالعه و سامانه سرد شامل مهار واکنش, برنامه ریزی, حل مسئله و حافظه کاری به ترتیب در 7, 2, 5 و 8 پژوهش مورد سنجش قرارگرفته است. مرور نتایج پژوهش ها حاکی از وجود کمبودهایی در هر دو سامانه داغ (تصمیم گیری) و سرد (حل مسئله, حافظه کاری, مهار واکنش و برنامه ریزی) در کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی است. با توجه به مشکلات این گروه از افراد در حوزه کارکردهای اجرایی طراحی و اجرای برنامه آموزشی و مداخله ای ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نعمتی، شهروز، و باردل، محمد. (1398). کارکردهای اجرایی سرد و داغ در افراد دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی: مطالعه مروری نظامند. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 10(4 )، 201-216. SID. https://sid.ir/paper/250107/fa

    Vancouver: کپی

    نعمتی شهروز، باردل محمد. کارکردهای اجرایی سرد و داغ در افراد دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی: مطالعه مروری نظامند. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛10(4 ):201-216. Available from: https://sid.ir/paper/250107/fa

    IEEE: کپی

    شهروز نعمتی، و محمد باردل، “کارکردهای اجرایی سرد و داغ در افراد دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی: مطالعه مروری نظامند،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 10، no. 4 ، pp. 201–216، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250107/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button