مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,032
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

946
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه داستان خوانی مشارکتی بر رشد زبان و آمادگی خواندن کودکان پیش دبستانی با مشکلات زبانی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 48

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, تعیین اثربخشی برنامه داستان خوانی مشارکتی بر رشد زبان و آمادگی خواندن کودکان دختر پیش دبستانی با مشکلات زبانی بود. این مطالعه از نوع بررسی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل همه نوآموزان دختر پیش­ دبستانی شهرستان اسلامشهر در سال تحصیلی 98-1397 بود. همچنین 30 نوآموز پیش دبستانی طی غربالگری چندمرحله ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. آزمودنی ها قبل و بعد از آموزش, به آزمون های رشد زبان (TOLD), آمادگی خواندن (RRT) و آگاهی واج شناختی (PAT) پاسخ دادند. برنامه مداخله داستان خوانی مشارکتی (SSRP) در 30 جلسه 45 دقیقه­ ای, سه جلسه در هفته, برای گروه آزمایش در قالب چهار گروه کوچک اجرا شد. نتایج روش­ های آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری نشان داد که برنامه داستان­ خوانی مشارکتی, در افزایش مهارت های آمادگی خواندن, آگاهی واج شناختی و مهارت های زبانی نوآموزان با مشکلات زبانی مؤثر بود و تنها در خرده آزمون سرعت نامیدن تغییر معناداری مشاهده نشد. در مجموع, نتایج این بررسی نشان می دهد که برنامه داستان خوانی مشارکتی از طریق تقویت مهارت های بیانی, معنایی و نحوی و همچنین رشد مهارت های فرازبانی و پیش نیازهای خواندن, در تحقق ایده رشد زبان و آمادگی کودک برای خواندن قبل از ورود به مدرسه به طور تجربی مؤثر بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زمانی، نیره، شکوهی یکتا، محسن، حسن زاده، سعید، غباری بناب، باقر، و کااجویباری، علی اصغر. (1398). اثربخشی برنامه داستان خوانی مشارکتی بر رشد زبان و آمادگی خواندن کودکان پیش دبستانی با مشکلات زبانی. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 10(4 )، 25-48. SID. https://sid.ir/paper/250109/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی نیره، شکوهی یکتا محسن، حسن زاده سعید، غباری بناب باقر، کااجویباری علی اصغر. اثربخشی برنامه داستان خوانی مشارکتی بر رشد زبان و آمادگی خواندن کودکان پیش دبستانی با مشکلات زبانی. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛10(4 ):25-48. Available from: https://sid.ir/paper/250109/fa

    IEEE: کپی

    نیره زمانی، محسن شکوهی یکتا، سعید حسن زاده، باقر غباری بناب، و علی اصغر کااجویباری، “اثربخشی برنامه داستان خوانی مشارکتی بر رشد زبان و آمادگی خواندن کودکان پیش دبستانی با مشکلات زبانی،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 10، no. 4 ، pp. 25–48، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250109/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button