مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

509
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

304
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقیاس دوبُعدی توانایی های شناختی اجتماعی-غیراجتماعی: بازطراحی و مدل سازی براساس نظریه سؤال-پاسخ چندبُعدی، معادلات ساختاری و داده های شبیه سازی شده

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی ساختار توانایی های شناختی دانش آموزان براساس پرسشنامه توانایی های شناختی نجاتی (1392) و ارائه مدلی برای ساختار آن بود. مطالعه حاضر به لحاظ روش, یک پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع مدل سازی رابطه بین سؤال­ ها و پاسخ­ ها بود. حجم نمونه مشتمل بر 1105 دانش آموز (527 دختر و 578 پسر) پایه نهم تحصیلی شهر اهواز بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شده بودند. تحلیل داده ها با استفاده از نظریه سؤال-پاسخ چندبُعدی (MIRT), مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و داده های شبیه سازی شده (SD) انجام گرفت. نتایج تحلیل بُعدیت اکتشافی نشان داد ساختار اولیه پرسشنامه توانایی های شناختی (CAQ) برای دانش آموزان تأیید نمی­ شود. پرسشنامه باز طراحی شده شامل 21 سؤال به عنوان مقیاس دوبُعدی توانایی های شناختی اجتماعی-غیراجتماعی نام گذاری شد و روایی و پایایی ابعاد و عامل های به دست آمده از آن تأیید شد. مقیاس جدید نشان داد, گرچه ساختار توانایی های شناختی سلسله مراتبی می باشد, اما این ساختار تک بُعدی نیست و حداقل شامل دوبُعد شناخت غیراجتماعی و شناخت اجتماعی می باشد. برخلاف نتایج پژوهش های پیشین, این یافته ها نشان داد نظریه هوش عمومی یا عامل g اسپیرمن, قادر به بازنمایی صحیح ساختار توانایی های شناحتی نیست و لازم است شناخت اجتماعی نیز, به عنوان بُعدی از توانایی های شناختی لحاظ شود. همچنین, نتایج این پژوهش یافته های برخی پژوهش ها مبنی بر این که شناخت غیراجتماعی و شناخت اجتماعی دوبُعد متفاوت توانایی های شناختی را تشکیل می­ دهند, تأیید کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یزدان فر، محسن، شهنی ییلاق، منیجه، حاجی یخچالی، علیرضا، و عالی پور بیرگانی، سیروس. (1398). مقیاس دوبُعدی توانایی های شناختی اجتماعی-غیراجتماعی: بازطراحی و مدل سازی براساس نظریه سؤال-پاسخ چندبُعدی, معادلات ساختاری و داده های شبیه سازی شده. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 10(4 )، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/250113/fa

    Vancouver: کپی

    یزدان فر محسن، شهنی ییلاق منیجه، حاجی یخچالی علیرضا، عالی پور بیرگانی سیروس. مقیاس دوبُعدی توانایی های شناختی اجتماعی-غیراجتماعی: بازطراحی و مدل سازی براساس نظریه سؤال-پاسخ چندبُعدی, معادلات ساختاری و داده های شبیه سازی شده. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛10(4 ):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/250113/fa

    IEEE: کپی

    محسن یزدان فر، منیجه شهنی ییلاق، علیرضا حاجی یخچالی، و سیروس عالی پور بیرگانی، “مقیاس دوبُعدی توانایی های شناختی اجتماعی-غیراجتماعی: بازطراحی و مدل سازی براساس نظریه سؤال-پاسخ چندبُعدی, معادلات ساختاری و داده های شبیه سازی شده،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 10، no. 4 ، pp. 1–24، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250113/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button