مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,087
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

893
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتقا تفکر علمی در کودکان پیش دبستانی: طراحی بسته آموزشی مبتنی بر رویکرد تجربی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 48

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی تفکر علمی از ورای ادبیات و بررسی نحوه ارتقا آن در کودکان پیش دبستانی بود. این نوع تفکر, مرتبط با روان شناسی شناختی بوده و اغلب به جای این که پدیده ای در محیط باشد, در ذهن افراد رخ می دهد. با توجه به تاثیر پررنگ دوران پیش از دبستان در پیشرفت تفکر کودکان و موفقیت های بعدی تحصیلی, ضروری است تا آموزش تفکر علمی در مراکز آموزشی پیش دبستانی موردتوجه قرار گیرد. بر پایه بررسی منابع موجود, بسته آموزشی ارتقا تفکر علمی طراحی شد. روش آموزش تفکر به شکل اجرای نیمه آزمایشی, در قالب جلسات مداخله تک آزمودنی بود. جامعه آماری این مطالعه متمرکز بردو مرکز پیش دبستانیشهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 انجام شد و تعداد آماری این دو مرکز شامل 85 آزمودنی (38 دختر و 47 پسر) بود. بر همین اساس, جهت بررسی مقدماتی, نمونه ای شامل 4 آزمودنی (2 دختر و 2 پسر) به صورت در دسترس انتخاب شدند و در طی هشت جلسه تحت آموزش تفکر علمی قرار گرفتند. در این روش, کودکان به صورت فعال در فرایند یادگیری درگیر و پاسخ آنان نسبت به محتوای هر جلسه آموزشی به صورت فردی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که جلسات آموزش تفکر علمی می تواند به یادگیرندگان کمک نماید تا در طول فرآیند یادگیری, مسایل را با شیوه تفکر علمی حل نمایند. پیشنهاد می شود, جهت اعتبارسنجی بسته طراحی شده آموزش تفکر علمی, اثربخشی آن بر سایر مهارت های شناختی کودکان پیش دبستانی مورد بررسی قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملک زاده، لیدا، حجازی، الهه، تلخابی، محمود، و نقش، زهرا. (1399). ارتقا تفکر علمی در کودکان پیش دبستانی: طراحی بسته آموزشی مبتنی بر رویکرد تجربی. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 11(1 )، 31-48. SID. https://sid.ir/paper/250137/fa

    Vancouver: کپی

    ملک زاده لیدا، حجازی الهه، تلخابی محمود، نقش زهرا. ارتقا تفکر علمی در کودکان پیش دبستانی: طراحی بسته آموزشی مبتنی بر رویکرد تجربی. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1399؛11(1 ):31-48. Available from: https://sid.ir/paper/250137/fa

    IEEE: کپی

    لیدا ملک زاده، الهه حجازی، محمود تلخابی، و زهرا نقش، “ارتقا تفکر علمی در کودکان پیش دبستانی: طراحی بسته آموزشی مبتنی بر رویکرد تجربی،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 11، no. 1 ، pp. 31–48، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250137/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button