مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,598
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,280
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی برنامه آموزش مهارت های پیش کلامی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود مهارت های ارتباطی کودکان با اختلال اتیسم عملکرد بالا

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 32

چکیده

 ناتوانی در برقراری ارتباط, از جمله خصیصه های آشکار افراد اتیسم محسوب می شود. تحقیق حاضر با هدف طراحی آموزش برنامه مهارت های پیش کلامی, به منظور بهبود و افزایش مهارت های ارتباطی کودکان اتیسم با عملکرد بالا انجام شده است و از نوع تحقیقات آزمایشی با پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان با اختلال اتیسم مراکز ویژه کودکان اتیسم شهر تهران در سال 94-95 بود. تعداد 20 کودک پسر اتیسم با عملکرد بالا, به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند. برنامه مداخله در 20 جلسه آموزش متوالی, در مرکز اتیسم دوم آوریل تهران, برای گروه آزمایش و خانواده های آنها با استفاده از نمایش ویدئویی, نقش بازی و داستان گویی آموزش داده شد. از آزمون محقق ساخته مهارت های پیش کلامی و آزمون نیمرخ رشد زبان (Told), برای ارزیابی مهارت های ارتباطی استفاده شد. اطلاعات حاصل, توسط آزمون های تحلیل واریانس و اندازه گیری مکرر تحلیل شدند و نتایج نهایی نشان داد که همه فرضیه های این پژوهش, در سطح آلفای p<0.05 معنی دار شدند. یافته های حاصل نشان دادند که این برنامه, موجب بهبود و افزایش معنادار مهارت های برقراری ارتباط گروه آزمایش شد. اما این بهبودی در شرکت کنندگان گروه کنترل ایجاد نشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عزیزی، محمدپارسا، افروز، غلامعلی، حسن زاده، سعید، غباری بناب، باقر، و ارجمندنیا، علی اکبر. (1395). طراحی برنامه آموزش مهارت های پیش کلامی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود مهارت های ارتباطی کودکان با اختلال اتیسم عملکرد بالا. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 7(2 )، 17-32. SID. https://sid.ir/paper/250174/fa

    Vancouver: کپی

    عزیزی محمدپارسا، افروز غلامعلی، حسن زاده سعید، غباری بناب باقر، ارجمندنیا علی اکبر. طراحی برنامه آموزش مهارت های پیش کلامی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود مهارت های ارتباطی کودکان با اختلال اتیسم عملکرد بالا. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1395؛7(2 ):17-32. Available from: https://sid.ir/paper/250174/fa

    IEEE: کپی

    محمدپارسا عزیزی، غلامعلی افروز، سعید حسن زاده، باقر غباری بناب، و علی اکبر ارجمندنیا، “طراحی برنامه آموزش مهارت های پیش کلامی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود مهارت های ارتباطی کودکان با اختلال اتیسم عملکرد بالا،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 7، no. 2 ، pp. 17–32، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250174/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button