مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,910
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,381
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی برنامه آموزشی هوش هیجانی و مطالعه اثربخشی آن در کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان تک والد با مشکلات هیجانی و رفتاری

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 67

چکیده

 این پژوهش با هدف طراحی برنامه آموزش هوش هیجانی و بررسی اثربخشی آن بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان تک والد با مشکلات هیجانی و رفتاری انجام شده است. این برنامه در ده جلسه دوساعته و به روش کارگاهی ارائه شده است. این پژوهش در زمره طرح های شبه تجربی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل است. گروه نمونه با گزینش هدفمند شامل 28 نفر از نوجوانان دختر تک والد با مشکلات هیجانی و رفتاری بودند که با افت آزمودنی ها, یازده آزمودنی در گروه آزمایشی و دوازده نفر در گروه کنترل شرکت داشتند. در این پژوهش پرسشنامه رفتاری کودک (CBCL) و فرم خودسنجی نوجوانان (YSR) (آخنباخ و رسکورلا, 2001, مینایی, 1390) مورد استفاده قرار گرفته است. تحلیل داده ها به روش تحلیل واریانس چندمتغیره با طرح اندازه گیری های مکرر نشان داد که با آموزش برنامه هوش هیجانی, مشکلات رفتاری آزمودنی ها کاهش یافته, و اثربخشی برنامه تا مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معتمدی شارک، فرزانه، به پژوه، احمد، شکوهی یکتا، محسن، افروز، غلامعلی، و غباری بناب، باقر. (1395). طراحی برنامه آموزشی هوش هیجانی و مطالعه اثربخشی آن در کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان تک والد با مشکلات هیجانی و رفتاری. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 7(2 )، 49-67. SID. https://sid.ir/paper/250176/fa

    Vancouver: کپی

    معتمدی شارک فرزانه، به پژوه احمد، شکوهی یکتا محسن، افروز غلامعلی، غباری بناب باقر. طراحی برنامه آموزشی هوش هیجانی و مطالعه اثربخشی آن در کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان تک والد با مشکلات هیجانی و رفتاری. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1395؛7(2 ):49-67. Available from: https://sid.ir/paper/250176/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه معتمدی شارک، احمد به پژوه، محسن شکوهی یکتا، غلامعلی افروز، و باقر غباری بناب، “طراحی برنامه آموزشی هوش هیجانی و مطالعه اثربخشی آن در کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان تک والد با مشکلات هیجانی و رفتاری،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 7، no. 2 ، pp. 49–67، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250176/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button