مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,642
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,642
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی هیجانی بر سازگاری اجتماعی و اضطراب اجتماعی نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 80

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, شناسایی اثر آموزش خودکارآمدی هیجانی بر سازگاری اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی بود. بدین منظور, نمونه ای شامل 34 دانش آموز پسر پایه دوم و سوم راهنمایی از منطقه 2 شهر ری به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. گروه نمونه از نظر بهره هوشی, تحصیلات والدین و پیشرفت تحصیلی همتا شدند. سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل, هر کدام 17 نفر قرار گرفتند. به گروه آزمایشی مهارت های خودکارآمدی هیجانی در 8 جلسه 2 ساعتی ارائه شد و گروه کنترل برنامه ای دریافت نکردند. هر دو گروه قبل و بعد از آزمایش, مقیاس های سازگاری اجتماعی کالیفرنیا و اضطراب اجتماعی کانور را پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده, از روش های آمار توصیفی و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مهارت های خودکارآمدی هیجانی تاثیر معناداری بر سازگاری اجتماعی و اضطراب اجتماعی نوجوانان داشته است. برنامه ها آموزش مهارت های خودکارآمدی هیجانی, به دلیل رشد قدرت شناختی در کنترل عواطف و معوق گذاشتن آن ها می توانند سازگاری اجتماعی نوجوانان را افزایش دهند و از سویی به دلیل تاکید این آموزش بر مهارت های خودکارآمدی و خودتنظیمی می توانند در کاهش اضطراب احتماعی نوجوانان موثر باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهمنی، بهناز، ترابیان، سحرالسادات، رضایی ن‍ژاد، سالار، منظری توکلی، وحید، و معینی فرد، مژگان. (1395). بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی هیجانی بر سازگاری اجتماعی و اضطراب اجتماعی نوجوانان. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 7(2 )، 69-80. SID. https://sid.ir/paper/250179/fa

    Vancouver: کپی

    بهمنی بهناز، ترابیان سحرالسادات، رضایی ن‍ژاد سالار، منظری توکلی وحید، معینی فرد مژگان. بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی هیجانی بر سازگاری اجتماعی و اضطراب اجتماعی نوجوانان. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1395؛7(2 ):69-80. Available from: https://sid.ir/paper/250179/fa

    IEEE: کپی

    بهناز بهمنی، سحرالسادات ترابیان، سالار رضایی ن‍ژاد، وحید منظری توکلی، و مژگان معینی فرد، “بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی هیجانی بر سازگاری اجتماعی و اضطراب اجتماعی نوجوانان،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 7، no. 2 ، pp. 69–80، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250179/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button