مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

419
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

554
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ثربخشی مداخله حرکتی، ریتمیک و ملودیک عصب شناختی بر کنش های اجرایی دختران دچار اسکلروزیس چندگانه (MS)

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 99

کلیدواژه

اسکلروزیس چندگانه (MS) مداخله حرکتیQ1

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, تعیین اثربخشی مداخله حرکتی, ریتمیک و ملودیک عصب شناختی بر کنش اجرایی دختران دچار اختلال اسکلروزیس چندگانه (MS) بود. بدین منظور, تعداد 20 نفر (سنین 20 تا 30 سال) از زنان مراجعه کننده به انجمن MS با اختلال MS از نوع عود-بهبودی و دارابودن شاخص گسترده ناتوانی جسمی پایین (3EDSS<) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و گواه جایگزین شدند. گروه تجربی 30 جلسه دو بار در هفته آموزش گروهی موسیقیایی کنش های اجرایی (NEFT) مایکل تات (2005) را با همکاری یک متخصص موسیقی دریافت کردند و سپس داده ها با استفاده از آزمون مرتب کردن کارت های ویسکانسین (WCST) رایانه ای در پیش آزمون و پس آزمون گردآوری شد. همچنین از مقیاس شاخص گسترده ناتوانی (EDSS) برای سنجش ناتوانمندی جسمانی و برنامه مداخله حرکتی, ریتمیک و ملودیک عصب شناختی (NMRMI) شرکت کنندگان دچار MS استفاده شد. نتایج آماری مانکوا (MONCOVA), حاکی از پیشرفت معنادار در زیر مؤلفه های طبقه بندی و کاهش خطای برجاماندگی در گروه تجربی نسبت به گروه گواه بود. همچنین نتایچ نشان دهنده, اندازه اثر کم تا متوسط مداخله موسیقیایی, براساس مقیاس کوهن بود. به نظر می رسد مداخله حرکتی, ریتمیک و ملودیک عصب شناختی بر افزایش مهارت های کنش های اجرایی دختران دچار MS تأثیر گذاشته است. همچنین مداخله موسیقیایی در توانمندسازی این افراد در فعالیت های روزمره ازجمله سازماندهی, حل مسئله و تصمیم گیری مؤثر بوده و می تواند در موقعیت های بالینی کاربرد داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نورمحمدی، فرحناز، عشایری، حسن، افروز، غلامعلی، و کامکاری، کامبیز. (1398). ثربخشی مداخله حرکتی, ریتمیک و ملودیک عصب شناختی بر کنش های اجرایی دختران دچار اسکلروزیس چندگانه (MS). پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 10(3)، 85-99. SID. https://sid.ir/paper/250187/fa

    Vancouver: کپی

    نورمحمدی فرحناز، عشایری حسن، افروز غلامعلی، کامکاری کامبیز. ثربخشی مداخله حرکتی, ریتمیک و ملودیک عصب شناختی بر کنش های اجرایی دختران دچار اسکلروزیس چندگانه (MS). پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛10(3):85-99. Available from: https://sid.ir/paper/250187/fa

    IEEE: کپی

    فرحناز نورمحمدی، حسن عشایری، غلامعلی افروز، و کامبیز کامکاری، “ثربخشی مداخله حرکتی, ریتمیک و ملودیک عصب شناختی بر کنش های اجرایی دختران دچار اسکلروزیس چندگانه (MS)،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 10، no. 3، pp. 85–99، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250187/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button