مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,305
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,348
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با هوش هیجانی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 136

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه برنامه درسی پنهان و چهار مؤلفه ی آن (تعامل معلمان با دانش آموزان, قوانین و مقررات مدرسه, روشهای تدریس معلمان و روشهای ارزشیابی) با هوش هیجانی دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه مورد مطالعه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بوده است. حجم نمونه آماری مطابق فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بود. باتوجه به گستردگی جامعه ی آماری, شهر تهران به 5 خوشه شمال, جنوب, شرق, غرب و مرکز تقسیم شد و از هر خوشه یک منطقه و از هر منطقه 2 دبیرستان و از هر مدرسه 2 کلاس به طور تصادفی انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته برنامه درسی پنهان و پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (1997) استفاده شد. برای روایی محتوایی, پرسشنامه ها در اختیار 10 نفر از متخصصان قرار گرفت و پس از اعمال نظرات آنان, تأیید شد. برای محاسبه پایایی تعداد 30 پرسشنامه در گروه نمونه آماری اجرا و ضرایب محاسبه گردید. چون نتایج در همه موارد بیش از 0/7 بود, پایایی پرسشنامه ها تاییدشد. تجزیه وتحلیل داده ها با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون و با نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های پژوهش نشان دادند که از مؤلفه های مورد مطالعه برنامه درسی پنهان به جز قوانین و مقررات, سه مؤلفه روشهای تدریس, روشهای ارزشیابی و تعامل معلمان و دانش آموزان با هوش هیجانی دانش آموزان دارای رابطه مثبت و معنادارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سمیعی زفرقندی، مرتضی. (1397). بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با هوش هیجانی دانش آموزان. خانواده و پژوهش، 15(1 (پیاپی 38) )، 119-136. SID. https://sid.ir/paper/250309/fa

    Vancouver: کپی

    سمیعی زفرقندی مرتضی. بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با هوش هیجانی دانش آموزان. خانواده و پژوهش[Internet]. 1397؛15(1 (پیاپی 38) ):119-136. Available from: https://sid.ir/paper/250309/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی سمیعی زفرقندی، “بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با هوش هیجانی دانش آموزان،” خانواده و پژوهش، vol. 15، no. 1 (پیاپی 38) ، pp. 119–136، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250309/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button