Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,275
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

838
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روابط ساختاری ابعاد شخصیت و بهزیستی روانی با نقش میانجیگر حمایت اجتماعی ادراک شده (خانواده) در مشاوران مدارس

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 50

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور تعیین روابط ساختاری ابعاد شخصیت و بهزیستی روانی با نقش میانجیگر حمایت اجتماعی ادراک شده (خانواده) در میان مشاوران مدارس استان کرمان انجام شده است. برای این منظور, 260 مشاور مدرسه به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای, از میان مشاوران مدارس شاغل در آموزش و پرورش استان کرمان در سال تحصیلی 93-1392انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس بهزیستی روانی ریف, شخصیت نئو و حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران استفاده شده است. بعد از بررسی تحلیل تاییدی مقیاسها, ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که الگوی تدوین شده از برازش و برازندگی مطلوبی برخوردار است, همچنین از میان متغیرهای برون زا, ابعاد شخصیت و مولفه های حمایت اجتماعی ادراک شده به طور معناداری مولفه های بهزیستی روانی را پیش بینی کردند. برون گرایی, باز بودن به تجربه, توافق جویی, وظیفه شناسی و مولفه حمایت اجتماعی ادراک شده (خانواده) به طور مثبت و معنادار و روان رنجورخویی به صورت منفی و معنادار پیش بینی کننده بهزیستی روانی هستند. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که بهزیستی روانی مشاوران مدارس متاثر از ابعاد شخصیت و حمایت اجتماعی ادراک شده آنهاست. بنابراین به نظر می رسد که لازمه ارتقای بهزیستی روانی مشاوران مدارس توجه جدی به ابعاد شخصیت و حمایت اجتماعی ادراک شده آنان باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عرب زاده بنی اسدی، راضیه، و رحمتی، عباس. (1394). روابط ساختاری ابعاد شخصیت و بهزیستی روانی با نقش میانجیگر حمایت اجتماعی ادراک شده (خانواده) در مشاوران مدارس. خانواده و پژوهش، 12(28)، 33-50. SID. https://sid.ir/paper/250334/fa

    Vancouver: کپی

    عرب زاده بنی اسدی راضیه، رحمتی عباس. روابط ساختاری ابعاد شخصیت و بهزیستی روانی با نقش میانجیگر حمایت اجتماعی ادراک شده (خانواده) در مشاوران مدارس. خانواده و پژوهش[Internet]. 1394؛12(28):33-50. Available from: https://sid.ir/paper/250334/fa

    IEEE: کپی

    راضیه عرب زاده بنی اسدی، و عباس رحمتی، “روابط ساختاری ابعاد شخصیت و بهزیستی روانی با نقش میانجیگر حمایت اجتماعی ادراک شده (خانواده) در مشاوران مدارس،” خانواده و پژوهش، vol. 12، no. 28، pp. 33–50، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250334/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا