Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

907
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

716
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان آنان

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 25

چکیده

کیفیت زندگی مادران دارای کودکان با مشکلات رفتاری, کاهش معناداری می یابد و در نتیجه بهداشت روانی و کارکردهای ضروری فرزندان آنها تحت تاثیر منفی قرار می گیرد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان شان بوده است. در این مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون – پیگیری با گروه کنترل, جامعه آماری همه ی مادران دارای کودک با مشکلات رفتاری مقطع پیش دبستانی مدارس دولتی ناحیه دو شهر رشت در سال 1395 بود که از طریق پرسشنامه مشکلات رفتاری کودک (شهیم و یوسفی, 1378) 30 مادر با روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند و پرسشنامه کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی, 1996) را در دو زمان پیش و پس آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش, در ده جلسه تحت آموزش مدیریت استرس قرار گرفت و داده های حاصل با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و از طریق نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها نشان دادند که آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری تأثیری معنادار بر کیفیت زندگی مادر (0/001>P) دارد. با وجود تفاوت معنادار در میزان مشکلات رفتاری کودکان در سه زمان (پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری) در گروه آزمایش (0/001>P), میان دو گروه آزمایش و کنترل در میزان مشکلات رفتاری کودکان تفاوت معناداری به دست نیامد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خیری، حکیمه، صالحی، ایرج، و سلطانی شال، رضا. (1397). تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان آنان. خانواده و پژوهش، 15(4 (پیاپی 41) )، 7-25. SID. https://sid.ir/paper/250360/fa

    Vancouver: کپی

    خیری حکیمه، صالحی ایرج، سلطانی شال رضا. تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان آنان. خانواده و پژوهش[Internet]. 1397؛15(4 (پیاپی 41) ):7-25. Available from: https://sid.ir/paper/250360/fa

    IEEE: کپی

    حکیمه خیری، ایرج صالحی، و رضا سلطانی شال، “تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان آنان،” خانواده و پژوهش، vol. 15، no. 4 (پیاپی 41) ، pp. 7–25، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250360/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا