مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,949
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,000
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ابعاد مشارکت والدین در انگیزش تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 126

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد مشارکت والدین در انگیزش تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر بابل بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل والدین و دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر بابل در سال تحصیلی 97-1396 بوده است. نمونه آماری 273 نفر از دانش آموز ان و والدینشان است که بر اساس نمودارهای مایلز و شولین و به شیوه تصادفی خوشه ای یک مرحله ای انتخاب شده اند. برای گرد آوری داده ها, از پرسشنامه مشارکت والدین گرور (2015) و انگیزش تحصیلی گوای و همکاران(2005) استفاده شده است. نتایج نشان داده که دو بعد مشارکت در خانه و مشارکت در مدرسه با انگیزش درونی در درس خواندن, نوشتن و ریاضیات رابطه مثبت دارد, اما بعد ارتباط خانه و مدرسه ارتباطی معنادار با انگیزش درونی ندارد. مشارکت در خانه رابطه منفی با تنظیم بیرونی در درس نوشتن دارد. هر سه بعد مشارکت والدین با تنظیم مشخص شده در دو درس خواندن و نوشتن رابطه مثبت دارند, اما در درس ریاضی این رابطه مشاهده نشده است. نتایج مدل نشان داد مشارکت والدین بر انگیزش درونی و تنظیم مشخص شده تاثیر مثبت دارد. بر اساس تحلیل رگرسیون هیچ یک از ابعاد مشارکت والدین در پیش بینی تنظیم بیرونی نقش ندارد, اما مشارکت در خانه قدرت پیش بینی انگیزش درونی و تنظیم مشخص شده را دارد. با توجه به تاثیر مثبت مشارکت والدین بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان, تقویت مشارکت والدین می تواند به بهبود یادگیری دانش آموزان کمک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    الهی، زینب، حاجی تبارفیروزجائی، محسن، و عابدینی، میمنت. (1399). نقش ابعاد مشارکت والدین در انگیزش تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی. خانواده و پژوهش، 17(1 (پیاپی 46) )، 103-126. SID. https://sid.ir/paper/250375/fa

    Vancouver: کپی

    الهی زینب، حاجی تبارفیروزجائی محسن، عابدینی میمنت. نقش ابعاد مشارکت والدین در انگیزش تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی. خانواده و پژوهش[Internet]. 1399؛17(1 (پیاپی 46) ):103-126. Available from: https://sid.ir/paper/250375/fa

    IEEE: کپی

    زینب الهی، محسن حاجی تبارفیروزجائی، و میمنت عابدینی، “نقش ابعاد مشارکت والدین در انگیزش تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی،” خانواده و پژوهش، vol. 17، no. 1 (پیاپی 46) ، pp. 103–126، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250375/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button