مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

747
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

232
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه گویی بر کاهش قربانی شدن در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 26

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه گویی بر کاهش قربانی شدن در دانش آموزان 7 تا 9 ساله انجام شده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری همه ی دانش آموزان 7 تا 9 ساله ای بودند که در سال 96-1395 در منطقه آموزشی یک تهران مشغول به تحصیل بودند و براساس پرسشنامه قربانی شدن نمرات بالایی به دست آوردند. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای دو مرحله ای بود که در مرحله نهایی 30 دانش آموز براساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه ی 45 دقیقه ای و به طور هفتگی در معرض مداخله قصه درمانی قرار گرفتند. داده های پژوهش, با استفاده از مقیاس قربانی چندبعدی ماینارد و جوزف (2000) گردآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک و چندمتغیره استفاده شد. بررسی داده ها نشان داد آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه بر کاهش قربانی شدن دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله تأثیر داشته است. اگرچه این آموزش بر همه ی مؤلفه های قربانی شدن دارای تأثیر مثبت بوده است, اما بیشترین تأثیر مربوط به خرده مقیاس قربانی شدن کلامی و کمترین تأثیر مربوط به خرده مقیاس حمله برای تملک بوده است. کاربرد مداخله های روان شناختی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه گویی در مدارس می تواند به پیشگیری از قربانی شدن کودکان و افزایش عزت نفس آنها کمک کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدابخشی کولایی، آناهیتا، فلسفی نژاد، محمدرضا، و زیدی دوست، فاطمه. (1398). اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه گویی بر کاهش قربانی شدن در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله. خانواده و پژوهش، 16(1 (پیاپی 42) )، 7-26. SID. https://sid.ir/paper/250388/fa

    Vancouver: کپی

    خدابخشی کولایی آناهیتا، فلسفی نژاد محمدرضا، زیدی دوست فاطمه. اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه گویی بر کاهش قربانی شدن در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله. خانواده و پژوهش[Internet]. 1398؛16(1 (پیاپی 42) ):7-26. Available from: https://sid.ir/paper/250388/fa

    IEEE: کپی

    آناهیتا خدابخشی کولایی، محمدرضا فلسفی نژاد، و فاطمه زیدی دوست، “اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با زورگویی از طریق قصه گویی بر کاهش قربانی شدن در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله،” خانواده و پژوهش، vol. 16، no. 1 (پیاپی 42) ، pp. 7–26، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250388/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button