مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,279
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,159
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه ی ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 146

چکیده

 هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه ی ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با روش همبستگی است. جامعه ی آماری این پژوهش همه ی دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر ابرکوه در سال تحصیلی 1394-1393 بودند. نمونه ی پژوهش شامل 250 نفر (149 دختر و 101 پسر) بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه ی انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران, 1992), پرسشنامه ی شخصیتی پنج عاملی نئو و پرسشنامه ی درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان (ثنایی, 1375) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ابعاد برون گرایی, انعطاف پذیری, سازگاری و وظیفه شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطه ی معنادار و مستقیم با انگیزش درونی دارند, اما انعطاف پذیری, وظیفه شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب می توانند انگیزش درونی را پیش بینی کنند که سهم وظیفه-شناسی بیشتر بود. ابعاد برون گرایی, سازگاری و وظیفه شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطه ی معنادار و مستقیم با انگیزش بیرونی دارند, اما تنها بعد وظیفه شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب می توانند انگیزش بیرونی را پیش بینی کنند که سهم وظیفه شناسی بیشتر بود. ابعاد انعطاف پذیری, سازگاری و وظیفه شناسی رابطه ی معنادار و معکوس بابی انگیزگی دارند, اما تنها ابعاد انعطاف پذیری و وظیفه شناسی به صورت مناسب می توانند بی انگیزگی را پیش بینی کنند که سهم وظیفه شناسی بیشتر بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورسید، سیدمهدی، فولادچنگ، محبوبه، و پورسید، سیدرضا. (1398). رابطه ی ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی. خانواده و پژوهش، 16(1 (پیاپی 42) )، 127-146. SID. https://sid.ir/paper/250393/fa

    Vancouver: کپی

    پورسید سیدمهدی، فولادچنگ محبوبه، پورسید سیدرضا. رابطه ی ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی. خانواده و پژوهش[Internet]. 1398؛16(1 (پیاپی 42) ):127-146. Available from: https://sid.ir/paper/250393/fa

    IEEE: کپی

    سیدمهدی پورسید، محبوبه فولادچنگ، و سیدرضا پورسید، “رابطه ی ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی،” خانواده و پژوهش، vol. 16، no. 1 (پیاپی 42) ، pp. 127–146، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250393/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button