مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,225
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,945
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر عوامل اجتماعی شدن بر هویت نوجوانان (همسالان، مدرسه و رسانه)

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 136

چکیده

 عوامل مختلف اجتماعی بر هویت نوجوانان موثرند که شناخت این عوامل و برنامه ریزی برای کاربست مطلوب این عوامل زمینه را برای پیشگیری از بحران هویت در نوجوانان فراهم می آورد. بر این اساس هدف این پژوهش بررسی تاثیر سه عامل نقش همسالان, رسانه و عملکرد مدرسه بر هویت نوجوانان است. روش این پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری همه دانش آموزان مقطع متوسطه مدارس تهران هستند که شمارشان 94000 نفر است. حجم نمونه با فرمول کوکران 382 نفر به دست آمده است. در این بررسی دو روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده به کار رفته است. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه بوده که از اعتبار صوری و پایایی لازم برخوردار است. به منظور آزمون فرضیات از دو آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که میان عوامل اجتماعی (مدرسه, همسالان و رسانه) و هویت نوجوانان رابطه معنادار وجود دارد (sig=0.000). در این میان قوی ترین رابطه میان عامل همسالان و هویت وجود دارد (r=0.501). از این نظر مدرسه با ضریب همبستگی 0.412 در مرتبه بعدی قرار دارد و رسانه نیز با ضریب همبستگی 0.332 ضعیف ترین رابطه را با هویت دارد. نتایج آزمون رگرسیون نیز نشان داد که هر سه عامل مدرسه, همسالان و رسانه می توانند تغییرات متغیر هویت را پیش بینی کنند. بدین صورت که به ازای یک انحراف معیار تغییر در عملکرد مدرسه, همسالان و رسانه, به ترتیب 0.211, 0.321 و 0.2 انحراف معیار تغییر در متغیر هویت نوجوانان رخ می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفری شالی، رضا، و عبدمولایی، آتیه. (1394). تاثیر عوامل اجتماعی شدن بر هویت نوجوانان (همسالان, مدرسه و رسانه). خانواده و پژوهش، 12(27)، 117-136. SID. https://sid.ir/paper/250405/fa

    Vancouver: کپی

    صفری شالی رضا، عبدمولایی آتیه. تاثیر عوامل اجتماعی شدن بر هویت نوجوانان (همسالان, مدرسه و رسانه). خانواده و پژوهش[Internet]. 1394؛12(27):117-136. Available from: https://sid.ir/paper/250405/fa

    IEEE: کپی

    رضا صفری شالی، و آتیه عبدمولایی، “تاثیر عوامل اجتماعی شدن بر هویت نوجوانان (همسالان, مدرسه و رسانه)،” خانواده و پژوهش، vol. 12، no. 27، pp. 117–136، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250405/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button