مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

916
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

898
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانش آموزان دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 146

چکیده

 پرسشگری کودکان سرآغاز آگاهی و تفکر می باشد که خانواده در آن نقش اساسی دارد. نگرش بدبینانه و بدون حساسیت نسبت به این مسأله, موجب سرکوب حس پرسشگری کودکان می شود. هدف از این پژوهش, شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانش آموزان دوره ابتدایی بود. مطالعه حاضر, مطالعه ای توصیفی-تحلیلی است که با رویکرد اکتشافی اجرا شده است. برای گردآوری داده ها, نمونه ای به حجم 427 نفر از میان جامعه آماری 15696 نفری دانش آموزان پایه ششم ابتدایی استان قم با استفاده از جدول کرجسی-مورگان و با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. برای بررسی روایی ابزار, پرسشنامه ها در اختیار اساتید دانشگاه و کارشناسان مرتبط قرار داده شد. پس از انجام دادن تغییرات و اصلاحات پیشنهادی, روایی ابزار مذکور تأیید شد و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ 79/0 به دست آمد. داده های پژوهش با نرم افزار SPSS و روش تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان دادند که عامل «عدم تشویق فرزندان برای پرسیدن سؤال و همراهی نکردن آنان در مسائل علمی» با بار عاملی 2/964 و واریانس تبیینی 19/429درصد, در اولویت اول و «سخت گیری و کنترل شدید فعالیتهای فرزندان در منزل» با بار عاملی 0/755 و 6/086 درصد واریانس تبیینی در اولویت آخر قرار گرفته است. به طورکلی نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که خانواده به مثابه مرکز اصلی اندیشه, تفکر و پرسشگری کودکان نتوانسته است کارکرد و نقش اصلی خود را ایفا کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیاتی، علی، عصاره، علیرضا، ذکریایی، منیژه، حیدری، رقیه، و حیدری، علی. (1397). شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانش آموزان دوره ابتدایی. خانواده و پژوهش، 15(3 (پیاپی 40) )، 127-146. SID. https://sid.ir/paper/250415/fa

    Vancouver: کپی

    حیاتی علی، عصاره علیرضا، ذکریایی منیژه، حیدری رقیه، حیدری علی. شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانش آموزان دوره ابتدایی. خانواده و پژوهش[Internet]. 1397؛15(3 (پیاپی 40) ):127-146. Available from: https://sid.ir/paper/250415/fa

    IEEE: کپی

    علی حیاتی، علیرضا عصاره، منیژه ذکریایی، رقیه حیدری، و علی حیدری، “شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانش آموزان دوره ابتدایی،” خانواده و پژوهش، vol. 15، no. 3 (پیاپی 40) ، pp. 127–146، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250415/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button