مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,428
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,536
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیه های آسمان پایه دوم تا ششم دوره ی ابتدایی و میزان انطباق آنها با شایستگیهای پایه سند برنامه درسی ملی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 69

چکیده

 هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیه های آسمان پایه دوم تا ششم دوره ابتدایی(سال تحصیلی 95-1394) و بررسی میزان همخوانی آنها با شایستگیهای پایه سند برنامه درسی ملی (تعقل, ایمان, علم, عمل و اخلاق) است. برای گرد آوری داده ها از روش سندکاوی (کتابهای درسی) استفاده شده است. برای محاسبه فراوانی, بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت, روش آنتروپی شانون به کار رفته است. جامعه و نمونه آماری, کتابهای درسی هدیه های آسمان پایه دوم تا ششم ابتدایی بود. با بررسی 1381 جمله به عنوان واحد تحلیل, این نتیجه حاصل شده است که مؤلفه های علم, ایمان, تعقل, عمل و اخلاق به ترتیب 34/84, 20/2, 22/6, 14/85و 7/53 درصد فراوانی را داشته اند. در این کتابها بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه عمل (0/40) و کمترین مربوط به مؤلفه اخلاق(0/048) به دست آمده است. فراوانی و اثربخشی مؤلفه اخلاق کمتر از حد انتظار بود. با عنایت به رویکردهای مطرح شده در سند برنامه درسی ملی, مبنی براینکه انتخاب و سازماندهی محتوا باید به گونه ای باشد که کتابهای تالیف شده در عرصه علم, عمل و اخلاق به صورت یکپارچه و به هم پیوسته ارائه شوند تا زمینه کسب معرفت و شکل گیری دو صلاحیت مبنایی یعنی تعقل و ایمان را فراهم کنند, این پژوهش نشان داد که توزیع بعضی عناصر پنجگانه در محتوای کتابها و واحدهای تحلیل از تعادل و انطباق کمتری برخوردار است. پیشنهاد می شود برای هماهنگی بیشتر با اهداف سند برنامه درسی ملی, عناصری که در محتوای کتابهای مورد مطالعه, از ضریب اهمیت و بار اطلاعاتی کمتری برخوردارند, بیشتر مورد توجه قرارگیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوری، محمدرحیم، احمدوند، محمدعلی، و غفاری، محمد. (1397). تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیه های آسمان پایه دوم تا ششم دوره ی ابتدایی و میزان انطباق آنها با شایستگیهای پایه سند برنامه درسی ملی. خانواده و پژوهش، 15(3 (پیاپی 40) )، 51-69. SID. https://sid.ir/paper/250416/fa

    Vancouver: کپی

    نوری محمدرحیم، احمدوند محمدعلی، غفاری محمد. تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیه های آسمان پایه دوم تا ششم دوره ی ابتدایی و میزان انطباق آنها با شایستگیهای پایه سند برنامه درسی ملی. خانواده و پژوهش[Internet]. 1397؛15(3 (پیاپی 40) ):51-69. Available from: https://sid.ir/paper/250416/fa

    IEEE: کپی

    محمدرحیم نوری، محمدعلی احمدوند، و محمد غفاری، “تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیه های آسمان پایه دوم تا ششم دوره ی ابتدایی و میزان انطباق آنها با شایستگیهای پایه سند برنامه درسی ملی،” خانواده و پژوهش، vol. 15، no. 3 (پیاپی 40) ، pp. 51–69، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250416/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button