مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

537
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

263
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق سبکهای فرزندپروری و تعامل والد-فرزندی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 25

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق سبکهای فرزندپروری و تعامل والد-فرزندی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم بوده است. جامعه پژوهشی شامل همه ی دانش آموزان دختر و پسر پایه های دهم و یازدهم دوره متوسطه شهر تهران به تعداد 123240 نفر در سال تحصیلی 96-1395 بوده که از میان آنها 400 نفر(220 دختر و 180 پسر) با بهر ه گیری از فرمول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند و به پرسشنامه های سبکهای فرزندپروری بامریند(1973) و مقیاس رابطه والد-فرزند(فاین و همکاران, 1983) پاسخ داده اند. نتایج این پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری اقتداری تأثیر مستقیم مثبت و معنادار بر پیشرفت تحصیلی دارد. سبک فرزندپروری استبدادی تأثیر مستقیم منفی و معنادار بر پیشرفت تحصیلی دارد, در حالی که سبک فرزندپروری سهل ا نگار تاثیر مستقیم منفی و غیرمعنادار بر پیشرفت تحصیلی دارد. همچنین, ضرایب همبستگی میان ابعاد تعامل والد-فرزند و پیشرفت تحصیلی نشان داد که عاطفه مثبت مادر, ارتباط یا گفت و شنود و همانندسازی مادر همبستگی مثبت و معنادار با پیشرفت تحصیلی دارند, در حالی که آزردگی/سردرگمی نقش همبستگی منفی و معنادار با پیشرفت تحصیلی دارد. همچنین, عاطفه مثبت پدر, ارتباط یا گفت و شنود و مشارکت پدر, همبستگی مثبت و معنادار با پیشرفت تحصیلی دارند, اما, خشم پدر همبستگی منفی و معنادار با پیشرفت تحصیلی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهربان، سیدعلی، کرمی، ابوالفضل، اسدزاده، حسن، و ستوده اصل، نعمت. (1398). تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق سبکهای فرزندپروری و تعامل والد-فرزندی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران. خانواده و پژوهش، 16(2 (پیاپی 43) )، 7-25. SID. https://sid.ir/paper/250430/fa

    Vancouver: کپی

    مهربان سیدعلی، کرمی ابوالفضل، اسدزاده حسن، ستوده اصل نعمت. تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق سبکهای فرزندپروری و تعامل والد-فرزندی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران. خانواده و پژوهش[Internet]. 1398؛16(2 (پیاپی 43) ):7-25. Available from: https://sid.ir/paper/250430/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلی مهربان، ابوالفضل کرمی، حسن اسدزاده، و نعمت ستوده اصل، “تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق سبکهای فرزندپروری و تعامل والد-فرزندی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران،” خانواده و پژوهش، vol. 16، no. 2 (پیاپی 43) ، pp. 7–25، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250430/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button