Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,237
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,228
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کنترل خشم دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 123

چکیده

 با توجه به فراوانی رفتارهای پرخاشگرانه در میان نوجوانان, به ویژه پسران, این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کنترل خشم دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوره اول شهر یزد انجام شد. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوره اول شهر یزد بودند. به سبب حجم بالای جامعه آماری, 150 نفر با بهره گیری از شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای برای غربالگری انتخاب شدند و به پرسشنامه کنترل خشم پاسخ دادند. پس از آن 30 نفر که کمترین نمره را در کنترل خشم به دست آوردند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش طی هشت جلسه 70 دقیقه ای تحت آموزش شفقت به خود قرار گرفت و گروه کنترل بدون آموزش باقی ماند. برای گردآوری داده ها در هر دو گروه آزمایش و کنترل از پرسشنامه خشم صفت-حالت اسپیلبرگر (2003) استفاده شد. پرسشنامه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون میان دانش آموزان توزیع و تکمیل شد و داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها نشان دادند که آموزش شفقت به خود بر کنترل خشم دانش آموزان موثر است (p<0. 001). همچنین آموزش شفقت به خود بر خرده مقیاسهای کاهش احساس خشمگینانه, کاهش تمایل فیزیکی بروز خشم, کاهش خلق و خوی خشمگینانه, کاهش واکنش خشمگینانه, کاهش بروز خشم درونی و کاهش بروز خشم بیرونی موثر بود (p<0. 05), اما آموزش شفقت به خود بر تمایل کلامی بروز خشم تاثیری معنادار نداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افشانی، سیدعلیرضا، و ابویی، آزاده. (1398). اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کنترل خشم دانش آموزان. خانواده و پژوهش، 16(3 (پیاپی 44) )، 103-123. SID. https://sid.ir/paper/250432/fa

    Vancouver: کپی

    افشانی سیدعلیرضا، ابویی آزاده. اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کنترل خشم دانش آموزان. خانواده و پژوهش[Internet]. 1398؛16(3 (پیاپی 44) ):103-123. Available from: https://sid.ir/paper/250432/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلیرضا افشانی، و آزاده ابویی، “اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کنترل خشم دانش آموزان،” خانواده و پژوهش، vol. 16، no. 3 (پیاپی 44) ، pp. 103–123، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250432/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا