مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,777
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,772
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیلی بر عوامل موثر در ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 80

چکیده

 مقدمه و هدف: درس تربیت بدنی, بر ابعاد مختلف وجودی دانش آموز اثر مثبت می گذارد, ولی موقعیت مناسبی در نظام تعلیم و تربیت ندارد.هدف از این پژوهش, بررسی عوامل موثر در ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق حاضر, معلمان تربیت بدنی استان خراسان شمالی در سال تحصیلی (91-1390) بودند که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای, تعداد 173 نفر (92 نفر زن و 81 نفر مرد) به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس پنج ارزشی لیکرت استفاده گردید. روایی آن به وسیله استادان صاحب نظر و معلمان و کارشناسان با سابقه تایید و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد (a=0.97). برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل, آزمون فریدمن و آزمون تعقیبی ویلکاکسون در سطح معنی داری p£0.05 استفاده شد.یافته ها: بر اساس نتایج تحلیل عاملی 36 گویه, در پنج عامل تخصص معلمان (6 گویه), بعد روانی (5 گویه), نگرش و شناخت گروه های مرتبط (11 گویه), نظارت و ارزشیابی (4 گویه) و امکانات و تجهیزات (10 گویه) به ترتیب مهم ترین عوامل موثر در ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی شناخته شدند. همچنین بین اولویت عوامل موثر بر ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی, تفاوت معنی داری وجود داشت (p£0.05).نتیجه گیری: عامل تخصص معلمان, بعد روانی و نگرش و شناخت گروه های مرتبط در اولویت های اول و تقریبا از اهمیت یکسانی برخوردار بودند, ولی بین این 3 عامل با عامل نظارت و ارزشیابی و عامل امکانات و تجهیزات, تفاوت معنادار بود (p£0.05). به نظر می رسد با توجه به اولویت بالای عامل تخصص معلمان, بعد روانی و نگرش و شناخت گروه های مرتبط, توجه و بکارگیری شاخص های این عوامل در ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی کمک خواهد کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضوی، محمدحسین، روحانی، زهرا، و قنبری فیروزآبادی، علیرضا. (1393). تحلیلی بر عوامل موثر در ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 10(19)، 69-80. SID. https://sid.ir/paper/250808/fa

    Vancouver: کپی

    رضوی محمدحسین، روحانی زهرا، قنبری فیروزآبادی علیرضا. تحلیلی بر عوامل موثر در ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی[Internet]. 1393؛10(19):69-80. Available from: https://sid.ir/paper/250808/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین رضوی، زهرا روحانی، و علیرضا قنبری فیروزآبادی، “تحلیلی بر عوامل موثر در ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس،” پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، vol. 10، no. 19، pp. 69–80، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250808/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button