مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,444
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

877
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش با رویکرد مشارکتی بر خودکارآمدی و خودباوری مراقبین خانوادگی بیماران تحت بای پس عروق کرونر

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 28

چکیده

 زمینه و هدف: مراقبت از بیماران تحت جراحی بای پس کرونر (CABG) نگرانی های زیادی برای مراقبین خانوادگی ایجاد می کند. ارتقا توانایی مراقبت کنندگان به عنوان همراهان همیشگی بیمار, امری ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش با رویکرد مشارکتی بر میزان خودکارآمدی و خودباوری مراقبین خانوادگی بیماران تحت بای پس عروق کرونر انجام گرفت.مواد و روش ها: در کارآزمایی بالینی حاضر, 102 مراقبت کننده از بیماران بستری در بخش جراحی قلب یکی از بیمارستان های شهر تهران در سال 1390, به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 51 نفره مداخله و کنترل قرار گرفتند. برای گروه مداخله 5 جلسه برنامه آموزشی با رویکرد مشارکتی اجرا گردید. قبل و 8 هفته پس از اجرای مداخله, خودکارآمدی و خودباوری مراقبین با استفاده از پرسشنامه های پژوهشگر ساخته اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل, تی زوج, کای دو و آزمون دقیق فیشر تحت نرم افزار  PASW 18مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: در گروه مداخله میانگین نمرات خودکارآمدی مراقبین پس از مداخله از 29.49±3.89 به 47.43±1.93 و میانگین نمرات خودباوری از 93.49±6.03 به 126.13±18.52 افزایش پیدا کرد (P<0.001). همچنین نتایج آزمون آماری تی مستقل نشان داد خودکارآمدی (P<0.001) و خودباوری (P=0.002) مراقبین بین دو گروه مداخله و کنترل تفاوت آماری معنی داری داشته است.نتیجه گیری: آموزش مراقبین خانوادگی بیماران تحت جراحی بای پس کرونر با رویکرد مشارکتی می تواند منجر به ارتقای خودکارآمدی و خودباوری و در نتیجه افزایش مشارکت آن ها در ارایه مراقبت کارآمد شود. به کارگیری این روش در فرایند آموزش پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ثنایی، ندا، الحانی، فاطمه، و ذوالفقاری، میترا. (1394). بررسی تاثیر آموزش با رویکرد مشارکتی بر خودکارآمدی و خودباوری مراقبین خانوادگی بیماران تحت بای پس عروق کرونر. پرستاری داخلی و جراحی، 4(3)، 21-28. SID. https://sid.ir/paper/251418/fa

Vancouver: کپی

ثنایی ندا، الحانی فاطمه، ذوالفقاری میترا. بررسی تاثیر آموزش با رویکرد مشارکتی بر خودکارآمدی و خودباوری مراقبین خانوادگی بیماران تحت بای پس عروق کرونر. پرستاری داخلی و جراحی[Internet]. 1394؛4(3):21-28. Available from: https://sid.ir/paper/251418/fa

IEEE: کپی

ندا ثنایی، فاطمه الحانی، و میترا ذوالفقاری، “بررسی تاثیر آموزش با رویکرد مشارکتی بر خودکارآمدی و خودباوری مراقبین خانوادگی بیماران تحت بای پس عروق کرونر،” پرستاری داخلی و جراحی، vol. 4، no. 3، pp. 21–28، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/251418/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button