مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,121
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

630
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر ضربه در میزان استهلاک انرژی زلزله بر پل های با عرشه بتنی دارای درز انقطاع

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 58

چکیده

 پل ها عموما به سبب عبور و مرور وسائل نقلیه, دارای بارگذاری متحرک بوده و خطوط تاثیر در حالت های مختلف در طراحی حالت بهینه استاتیک نقش تعیین کننده ای دارند. اما برای طراحی مذکور, به بارگذاری لرزه ای نقشی داده نشده است. پل ها به سبب دمای هوا و مباحث فیزیکی, انبساط و انقباض و همین طور بارهای متحرک روی خود از درزهای انقطاعی بهره می برند. همچنین, معمولا اولین دهانه پل های بتنی روی سکویی با بالشتک قرار می گیرد که فاصله ای بین عرشه و سکو ایجاد نماید. اثر ضربه پل ها در حین زلزله و تاثیرات مخرب آن, محققین را بر آن داشت تا در این زمینه به تحقیق و بررسی بپردازند. از آنجایی که دهانه پل ها به صورت منفرد طراحی و اجرا می گردد, در هنگام بارهای لرزه ای, هر کدام از دهانه ها و عرشه پل ها رفتار متفاوتی از خود بروز داده و تغییرمکان های جانبی آن ها بر اساس جنس سازه و همچنین مود ارتعاشی هر یک از آن ها به وجود می آید. این تفاوت رفتاری سبب می شود که پل ها با یکدیگر برخورد کرده و آسیب هایی به عرشه و بدنه آن ها وارد آید. محققین بسیاری در مورد نیروی وارده در اثر ضربه پل ها و انرژی مستهلک شده این رخداد, مطالعه کرده اند. برای محاسبه این نیرو و میزان انرژی آن, مطالعات عددی نیاز به داشتن یک المان مجازی دارد که شامل فنر و یک المان فاصله است و به صورت متوالی با یکدیگر به محل اتصال دو جسم مورد مطالعه متصل می شود. روابط ریاضی متعددی برای محاسبه دقیق و واقعی تر نیروی وارده و انرژی آن ارائه شده است. در این پژوهش, با استفاده از یک رابطه جدید در محاسبه ضریب میرایی, میزان تاثیرات ضریب استرداد بررسی شده و مقدار بهینه ای بر پایه این ضریب ارائه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نادرپور، حسین، خاتمی، سیدمحمد، و باروس، روی کارنیرو. (1394). بررسی اثر ضربه در میزان استهلاک انرژی زلزله بر پل های با عرشه بتنی دارای درز انقطاع. مهندسی زیرساخت های حمل و نقل، 1(4)، 45-58. SID. https://sid.ir/paper/251504/fa

    Vancouver: کپی

    نادرپور حسین، خاتمی سیدمحمد، باروس روی کارنیرو. بررسی اثر ضربه در میزان استهلاک انرژی زلزله بر پل های با عرشه بتنی دارای درز انقطاع. مهندسی زیرساخت های حمل و نقل[Internet]. 1394؛1(4):45-58. Available from: https://sid.ir/paper/251504/fa

    IEEE: کپی

    حسین نادرپور، سیدمحمد خاتمی، و روی کارنیرو باروس، “بررسی اثر ضربه در میزان استهلاک انرژی زلزله بر پل های با عرشه بتنی دارای درز انقطاع،” مهندسی زیرساخت های حمل و نقل، vol. 1، no. 4، pp. 45–58، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/251504/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button