مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,306
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

658
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه عددی سیستم تهویه طولی همراه با شافت تخلیه برای کنترل آتش و جریان دود در تونل

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 46

چکیده

 طراحی مناسب و کارآمد سیستم تهویه تونل برای افزایش ایمنی تونل ها در هنگام آتش سوزی ضروری و لازم است. هدف از طراحی یک سیستم تهویه, کنترل آتش و جریان دود برای ایجاد یک مسیر امن برای فرار مسافران است. نصب فن های جریان محوری, یا همان جت فن, از روش های مرسوم برای ایجاد جریان طولی تهویه در تونل است. اما کارایی سیستم تهویه طولی با افزایش طول تونل کاهش می یابد. در این مقاله, یک سیستم تهویه طولی با شافت تخلیه ترکیب شده و عملکرد آن در شرایط اضطراری در تونل های نسبتا طویل مورد بررسی قرار گرفت. در سیستم تهویه با یک شافت تخلیه, هدف محدود کردن ناحیه آتش و دود در فاصله بین منبع آتش و شافت است. در این مقاله, از کد FDS, که یک مدل دینامیک سیالات محاسباتی است, برای مطالعه حرکت جریان دود و توزیع دما در تونل استفاده شده است. سپس, اثر تغییر پارامترهایی نظیر دبی جریان خروجی از شافت, سرعت طولی ورودی, شیب تونل, ابعاد شافت تهویه, نرخ رهایش حرارت و محل وقوع آتش بر توزیع دما در زیر سقف تونل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که عملکرد سیستم تهویه طولی با استفاده از شافت تخلیه بهبود یافته و تغییر شیب تونل, و به موجب آن تغییر در حرکت جریان دود در تونل, به خوبی با استفاده از سیستم تهویه طولی همراه با یک شافت تهویه قابل کنترل است. همچنین, نتایج نشان می دهد که افزایش سطح مقطع خروجی شافت تهویه تاثیر چندانی بر عملکرد سیستم ندارد. با توجه به این پارامتر, سناریوهای مختلف می تواند تعریف شده و امکان کنترل ناحیه آتش و جریان دود به-خوبی به وجود بیاید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مونسان، مسعود، طلایی، محمدرضا، و ملاطفی، حبیب اله. (1395). مطالعه عددی سیستم تهویه طولی همراه با شافت تخلیه برای کنترل آتش و جریان دود در تونل. مهندسی زیرساخت های حمل و نقل، 2(3)، 33-46. SID. https://sid.ir/paper/251567/fa

    Vancouver: کپی

    مونسان مسعود، طلایی محمدرضا، ملاطفی حبیب اله. مطالعه عددی سیستم تهویه طولی همراه با شافت تخلیه برای کنترل آتش و جریان دود در تونل. مهندسی زیرساخت های حمل و نقل[Internet]. 1395؛2(3):33-46. Available from: https://sid.ir/paper/251567/fa

    IEEE: کپی

    مسعود مونسان، محمدرضا طلایی، و حبیب اله ملاطفی، “مطالعه عددی سیستم تهویه طولی همراه با شافت تخلیه برای کنترل آتش و جریان دود در تونل،” مهندسی زیرساخت های حمل و نقل، vol. 2، no. 3، pp. 33–46، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/251567/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button