Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,072
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

942
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط اضطراب اجتماعی با برخی متغیرهای دموگرافیک دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 29

چکیده

 زمینه و هدف: برخورداری از سطوح بالای سلامت روانی در دوران دانشجویی از لازمه های رویارویی موثر با عوامل تنش زای متعدد در طول دوران تحصیل, بخصوص در رشته های علوم پزشکی است. اضطراب اجتماعی باعث اختلال در عملکرد تحصیلی, تضعیف توانایی و عدم شکوفایی استعدادهای دانشجویان شده و سلامت روانی آنها را تهدید می کند. هدف این مطالعه تعیین ارتباط اضطراب اجتماعی با برخی متغیرهای دموگرافیک در دانشجویان سال اول تا چهارم پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران در سال 1389 بود.روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی, 400 دانشجو از دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیص متناسب انتخاب شده بودند, پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبوویتز و فرم اطلاعات دموگرافیک را تکمیل کردند. داده ها طی یک ترم تحصیلی در سال 1389 جمع آوری و با استفاده از روش های آمار توصیفی فراوانی, درصد فراوانی, میانگین و انحراف معیار و روش های آمار استنباطی آنالیز واریانس یک طرفه, تی مستقل و آزمون تعیین شفه از طریق نرم افزار SPSS-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد متغیرهای سابقه کار دانشجویی و دانشکده محل تحصیل با اضطراب اجتماعی ارتباط معنادار آماری داشتند (به ترتیب p=0.02 و p=0.01). مطالعه حاضر بین متغیرهای جنس, ترم تحصیلی, معدل, محل سکونت, وضعیت تاهل و سطح اقتصادی با اضطراب اجتماعی ارتباط معنادار آماری نشان نداد.نتیجه گیری: با توجه به معناداری ارتباط متغیرهای دانشکده محل تحصیل و سابقه کار دانشجویی با اضطراب اجتماعی دانشجویان, به نظر می رسد سیستم آموزش پرستاری با برگزاری دوره های آموزشی در زمینه مهارت های مقابله ای با اضطراب و اعمال استراتژی های ارتقاء دهنده سلامت روانی به عنوان یک اولویت در برنامه های آموزشی و نیز تسهیل شرایط و تشویق دانشجو به انجام کار دانشجویی قادر به اثرگذاری و کنترل سطوح اضطراب اجتماعی این قشر مهم از اجتماع باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قزلباش، سیما، پیروی، حمید، اینانلو، مهرنوش، و حقانی، حمید. (1394). ارتباط اضطراب اجتماعی با برخی متغیرهای دموگرافیک دانشجویان پرستاری. سلامت و مراقبت، 17(1)، 19-29. SID. https://sid.ir/paper/252035/fa

    Vancouver: کپی

    قزلباش سیما، پیروی حمید، اینانلو مهرنوش، حقانی حمید. ارتباط اضطراب اجتماعی با برخی متغیرهای دموگرافیک دانشجویان پرستاری. سلامت و مراقبت[Internet]. 1394؛17(1):19-29. Available from: https://sid.ir/paper/252035/fa

    IEEE: کپی

    سیما قزلباش، حمید پیروی، مهرنوش اینانلو، و حمید حقانی، “ارتباط اضطراب اجتماعی با برخی متغیرهای دموگرافیک دانشجویان پرستاری،” سلامت و مراقبت، vol. 17، no. 1، pp. 19–29، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/252035/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا