مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,293
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

808
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی عناصر نقض علامت تجاری در حقوق ایران و آمریکا

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 121

چکیده

 به موجب ماده 32 (1) قانون علائم تجاری آمریکا, نقض علامت تجاری عبارت است از استفاده تجاری بدون مجوز از علامت متعلق به دیگری به گونه ای که سبب احتمال گمراهی در محصول یا خدمت, مبدا آن یا وابستگی آن به مبدا معین شود. عناصر تحقق نقض علامت تجاری در آمریکا عبارتند از اثبات وجود یک علامت معتبر و قابل حمایت اعم از ثبت شده یا ثبت نشده, استفاده از علامت, تجاری بودن استفاده, اثبات احتمال گمراهی. قانون ثبت اختراعات, طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 ایران نیز در ماده 40, استفاده بدون مجوز از علامت دیگری و بروز گمراهی مصرف کننده را شرط ایجاد مسوولیت ناشی از نقض علامت تجاری می داند و مانند قانون لنهام اشاره ای به تقصیر خوانده ندارد. با این حال, بررسی رویه قضایی نشان می دهد که در حقوق ایران وجود علامت معتبر ثبت شده یا ثبت نشده و تجاری بودن استفاده از علامت غیر, شرط تحقق نقض می باشد. برخلاف نظام آمریکا, قانون ایران به گمراهی ناشی از توهم وابستگی اشاره ای نکرده و چنین گمراهی ذیل تبلیغات خلاف واقع در ایران مورد حکم قرار می گیرد. این مساله با توجه به عدم تاثیر آن در گمراهی مصرف کننده, مزیت قانون ایران نسبت به قانون لنهام است. در این مقاله با تاکید بر آرا داد گاه های آمریکا و ایران, به بررسی و تحلیل این عناصر پرداخته می شود و در خلال طرح مباحث پیشنهادات مقتضی ارائه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مدنی، مهسا، و فرخی، زهره. (1397). مطالعه تطبیقی عناصر نقض علامت تجاری در حقوق ایران و آمریکا. پژوهش حقوق خصوصی، 6(24 )، 95-121. SID. https://sid.ir/paper/252710/fa

    Vancouver: کپی

    مدنی مهسا، فرخی زهره. مطالعه تطبیقی عناصر نقض علامت تجاری در حقوق ایران و آمریکا. پژوهش حقوق خصوصی[Internet]. 1397؛6(24 ):95-121. Available from: https://sid.ir/paper/252710/fa

    IEEE: کپی

    مهسا مدنی، و زهره فرخی، “مطالعه تطبیقی عناصر نقض علامت تجاری در حقوق ایران و آمریکا،” پژوهش حقوق خصوصی، vol. 6، no. 24 ، pp. 95–121، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/252710/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button