مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

680
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

582
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر سنوات تحصیلی و جنسیت روی روانی واجی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 44

چکیده

 مقدمه: عملکرد روانی گفتار, توانایی تولید کلمات, پردازش های ذهنی آگاهانه و به طور کلی قابلیت برقراری ارتباط شفاهی را بررسی می کند. اهمیت و تاثیر ویژگی های دموگرافیک بر تکالیف روانی واجی در مطالعات مختلف ذکر شده است. در این پژوهش قصد داریم تا روانی واجی و ارتباط آن با سنوات تحصیلی و جنسیت را در زبان فارسی مورد بررسی قرار دهیم.روش کار: پژوهش حاضر به صورت مقطعی انجام شده است. افراد مورد مطالعه در این پژوهش 290 نمونه فارسی زبان 18-12 ساله طبیعی در هفت گروه سنی بودند که سابقه هیچگونه اختلال نورولوژیکی, روانی و حسی نداشتند. جهت گردآوری اطلاعات از آزمون روانی گفتار استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات توصیفی و مقایسه داده ها از آزمون های T-test مستقل و ANOVA استفاده شد.نتایج: بر اساس نتایج بدست آمده, بین سن, میزان تحصیلات و میانگین عملکرد روانی واجی تفاوت معناداری وجود دارد (P<0.005). همچنین این تفاوت معنی دار در میانگین عملکرد و تعداد انتقال های روانی واجی در بین دو جنس دختر و پسر وجود دارد.بحث و نتیجه گیری: افراد دارای تحصیلات کمتر امتیازات کمتری در تمامی موارد مورد بررسی به غیر از خوشه بندی داشتند که نشان می دهد غربال گری ذهنی ضعیف تری در میان افراد دارای تحصیلات کمتر وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مظاهری، سمیرا، شمس پر، لیلا، رضایی، محمد، و ویسی، فرزاد. (1393). بررسی تاثیر سنوات تحصیلی و جنسیت روی روانی واجی. مجله علمی پژوهان، 12(3)، 37-44. SID. https://sid.ir/paper/252904/fa

    Vancouver: کپی

    مظاهری سمیرا، شمس پر لیلا، رضایی محمد، ویسی فرزاد. بررسی تاثیر سنوات تحصیلی و جنسیت روی روانی واجی. مجله علمی پژوهان[Internet]. 1393؛12(3):37-44. Available from: https://sid.ir/paper/252904/fa

    IEEE: کپی

    سمیرا مظاهری، لیلا شمس پر، محمد رضایی، و فرزاد ویسی، “بررسی تاثیر سنوات تحصیلی و جنسیت روی روانی واجی،” مجله علمی پژوهان، vol. 12، no. 3، pp. 37–44، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/252904/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button