Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,386
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

701
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه رضایت از زندگی دانش آموزان نابینا و ناشنوا با دانش آموزان مدارس عادی شهر همدان در سال 1392

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 60

چکیده

 مقدمه: یکی از شاخص های بهداشت روانی میزان رضایت از زندگی است که بر کیفیت زندگی افراد تاثیر می گذارد و از آنجا که کودکان استثنایی ویژگی ها و توانایی های متفاوتی با کودکان عادی دارند ممکن است رضایت از زندگی آنها تحت تاثیر نوع و میزان ناتوانی آنها قرار گیرد. هدف از این پژوهش مقایسه رضایت از زندگی در دانش آموزان نابینا, ناشنوا و عادی مدارس شهر همدان در سال 1392 است.روش کار: در این مطالعه مقطعی, 21 دانش آموز نابینا و 66 دانش آموز ناشنوا بصورت سرشماری و 174 دانش آموز عادی مدارس شهر همدان با نمونه گیری تصادفی خوشه ای در سال 1392 مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با استفاده از مقیاس چندوجهی رضایت از زندگی دانش آموزان (Multidimensional Students Life Satisfaction Scale) انجام گرفت, داده ها با آزمون های آماری T-student و ANOVA و به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 18 تحلیل شدند.یافته ها: نتایج آزمون T نشان داد میزان رضایت از زندگی دو گروه دانش آموزان عادی و استثنایی یکسان نمی باشد و اختلاف معناداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون ANOVA نشان داد که میزان رضایت از زندگی سه گروه دانش آموزان نابینا, ناشنوا و عادی نیز یکسان نمی باشد و اختلاف معناداری وجود دارد (P<0.05). بین ابعاد میزان رضایت از زندگی سه گروه دانش آموزان نیز تفاوت معنی داری یافت شد (P<0.05).نتیجه گیری: نتایج نهایی نشان داد که بیشترین میزان رضایت از زندگی در دانش آموزان عادی و کمترین میزان رضایت از زندگی در دانش آموزان نابینا وجود دارد که در مداخلات ارتقای سلامت نیاز به توجه بیشتر و برنامه ریزی های خاص تری دارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شمسایی، فرشید، اشترانی، فاطمه، و اشترانی، الهام. (1393). مقایسه رضایت از زندگی دانش آموزان نابینا و ناشنوا با دانش آموزان مدارس عادی شهر همدان در سال 1392. مجله علمی پژوهان، 13(1)، 52-60. SID. https://sid.ir/paper/252964/fa

    Vancouver: کپی

    شمسایی فرشید، اشترانی فاطمه، اشترانی الهام. مقایسه رضایت از زندگی دانش آموزان نابینا و ناشنوا با دانش آموزان مدارس عادی شهر همدان در سال 1392. مجله علمی پژوهان[Internet]. 1393؛13(1):52-60. Available from: https://sid.ir/paper/252964/fa

    IEEE: کپی

    فرشید شمسایی، فاطمه اشترانی، و الهام اشترانی، “مقایسه رضایت از زندگی دانش آموزان نابینا و ناشنوا با دانش آموزان مدارس عادی شهر همدان در سال 1392،” مجله علمی پژوهان، vol. 13، no. 1، pp. 52–60، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/252964/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا