مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,002
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

871
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و واکاوی خطاهای راننده با استفاده از تکنیک CREAM

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 75

چکیده

 مقدمه: امروزه تصادفات و خسارات ناشی از آن یکی از مشکلات عمده حمل ونقل جاده ای در کشور است. در پدید آمدن تصادفات رانندگی, چهار عامل انسان, جاده, وسیله نقلیه و محیط تأثیر دارند. در این میان عامل انسان (راننده)70 تا 90درصد نقش دارد. بنابراین مطالعه حاضر به منظور شناسایی و ارزیابی خطاهای راننده با استفاده از روش Cognitive Reliability Error Analysis Method (CREAM) انجام گرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر, یک مطالعه توصیفی-مقطعی است که برای یک سناریوی مشخص از وظایف رانندگی اجرا گردید. در این مطالعه ابتدا با استفاده از روش واکاوی سلسله مراتبی(HTA) وظایف شغلی رانندگی برای سناریوی مورد نظر واکاوی شد. یافته ها: بر اساس نتایج سناریوی مورد نظر, برای نه وظیفه راننده در بردارنده بستن کمربند ایمنی, کنترل نشانگرها, شروع حرکت, تغییر شتاب, تغییر مسیر, تنظیم فاصله, توقف خودرو, خاموش کردن, باز کردن کمربند ایمنی نوع سبک کنترل تاکتیکی تعیین گردید و بر اساس نتایج روش گسترده CREAM میزان خطای اجرا (17/87درصد), خطای مشاهده (18/75درصد) و خطای تفسیر (9/38درصد) تعیین گردید. نتیجه گیری: در مطالعه حاضر مطابق با روش اولیه CREAM چهارمورد شرایط کاهنده عملکرد شناسایی شد, عامل شرایط کار با یک مورد و انجام دو یا چند کار بطور هم زمان با سه مورد به عنوان مؤثرترین عوامل کاهنده عملکرد شناسایی شدند که می توان با کاهش آنها موجب کاهش احتمال خطای راننده شد. همچنین مطابق با روش گسترده CREAM 32 خطا برای راننده شناسایی شد. بیشترین خطاهای شناختی دربردارنده خطای اجرا و مشاهده می باشد که با توجه به کنترل های پیشنهادشده می توان زمینه کاهش احتمال خطای انسانی را فراهم آورد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی، زهرا، و ارقامی، شیرازه. (1397). شناسایی و واکاوی خطاهای راننده با استفاده از تکنیک CREAM. مهندسی بهداشت حرفه ای، 5(3 )، 63-75. SID. https://sid.ir/paper/253477/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی زهرا، ارقامی شیرازه. شناسایی و واکاوی خطاهای راننده با استفاده از تکنیک CREAM. مهندسی بهداشت حرفه ای[Internet]. 1397؛5(3 ):63-75. Available from: https://sid.ir/paper/253477/fa

    IEEE: کپی

    زهرا نجفی، و شیرازه ارقامی، “شناسایی و واکاوی خطاهای راننده با استفاده از تکنیک CREAM،” مهندسی بهداشت حرفه ای، vol. 5، no. 3 ، pp. 63–75، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253477/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button