Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,676
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

827
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین بار کار فکری و خستگی در رانندگان اتوبوس شهری

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 74

چکیده

 مقدمه: حوادث رانندگی یکی از دلایل اصلی نگرانی در کلیه کشورها به شمار می آیند. بار کار فکری در واقع سطحی از منابع توجه مورد نیاز است که معیارهای عملکرد ذهنی و عینی را محقق می سازد و تحت تاثیر مطالبات وظیفه, حمایت بیرونی و تجربه پیشین است. به بار کار فکری به عنوان یکی از مهمترین دلایل حوادث حمل و نقل و محیط کار معرفی شده است. هدف از این مطالعه ارزیابی بار کار فکری و رابطه آن با خستگی در رانندگان اتوبوس شهری تعیین شد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی, مقیاس بار کار فکری NASA-TLX و مقیاس خستگی Samn-Perelli توسط 194 نفر از رانندگان حرفه ای اتوبوس درون شهری تکمیل گردید. آمارهای توصیفی و تحلیل همبستگی و رگرسیون به منظور پردازش داده ها به کار رفت.یافته ها: بار کار کلی بیشترین همبستگی را بار کار فیزیکی (P<0.001, r=0.73), بار کار فکری (P<0.001, r=0.68) و فشار زمانی (P<0.001, r=0.58) داشت. خستگی کلی درک شده توسط رانندگان بیشترین همبستگی را با سطح ناکامی (P<0.001, r=0.42), فشار زمانی (P<0.001, r=0.24) و بارکار فکری (P<0.001, r=0.21) داشت.نتیجه گیری: بار کار فکری, بار کار فیزیکی و فشار زمانی مهمترین مولفه های تعیین کننده بار کار کلی و خستگی درک شده توسط رانندگان اتوبوس به شمار می روند. یک برنامه فراگیر مداخله ای شامل چرخش شغلی, برنامه ریزی سفر و کار- استراحت و ترک سیگار به منظور بهبود وضعیت بارکارفکری و خستگی رانندگان پیشنهاد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسن زاده رنگی، نرمین، خسروی، یحیی، صارمی، مهناز، و جعفری، محمدجواد. (1396). بررسی رابطه بین بار کار فکری و خستگی در رانندگان اتوبوس شهری. مهندسی بهداشت حرفه ای، 4(1)، 66-74. SID. https://sid.ir/paper/253527/fa

    Vancouver: کپی

    حسن زاده رنگی نرمین، خسروی یحیی، صارمی مهناز، جعفری محمدجواد. بررسی رابطه بین بار کار فکری و خستگی در رانندگان اتوبوس شهری. مهندسی بهداشت حرفه ای[Internet]. 1396؛4(1):66-74. Available from: https://sid.ir/paper/253527/fa

    IEEE: کپی

    نرمین حسن زاده رنگی، یحیی خسروی، مهناز صارمی، و محمدجواد جعفری، “بررسی رابطه بین بار کار فکری و خستگی در رانندگان اتوبوس شهری،” مهندسی بهداشت حرفه ای، vol. 4، no. 1، pp. 66–74، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253527/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا