Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,261
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

5,660
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بازی درمانی گروهی بر علائم لجبازی- نافرمانی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 18

چکیده

 سابقه و هدف: با توجه به شیوع اختلال لجبازی-نافرمانی در کودکان و تبدیل شدن آن به اختلال های دیگر در صورت برطرف نشدن آن, هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی به روش گروهی بر علائم اختلال لجبازی- نافرمانی کودکان بود.مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای و از نوع نیمه تجربی بود. در این پژوهش با روش نمونه گیری خوشه ای 30 نفر انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری شامل سیاهه رفتاری کودک (CBCL), ماتریس های پیشرونده ریون کودک, فرم گزارش معلم (TRF) و یک مصاحبه بالینی با والدین بود. آزمودنی ها طی 8 جلسه 60 دقیقه ای که به صورت هفتگی برگزار می شد, در معرض مداخلات بازی درمانی قرار گرفتند. آزمودنی ها در سه مرحله پیش از آغاز مداخله, پس از اتمام مداخله و با فاصله دو ماه از اتمام جلسات به عنوان پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-18 و روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل مانکوا نشان داد که علائم اختلال لجبازی- نافرمانی به گزارش والد و به گزارش معلم در گروه آزمون بازی درمانی گروهی در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون کاهش معنی داری داشت (P<0.001). همچنین بعد از دو ماه پیگیری نتایج هم چنان پابرجا بود.نتیجه گیری: این یافته ها اثربخشی بازی درمانی گروهی را برای کاهش علائم کودکان دارای اختلال لجبازی- نافرمانی نشان می دهد و بر این اساس استفاده از این روش درمانی در مورد این کودکان به درمانگران توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرشد، نرگس، داوودی، ایران، و بابامیری، محمد. (1394). اثربخشی بازی درمانی گروهی بر علائم لجبازی- نافرمانی کودکان. آموزش و سلامت جامعه، 2(3)، 12-18. SID. https://sid.ir/paper/253553/fa

    Vancouver: کپی

    مرشد نرگس، داوودی ایران، بابامیری محمد. اثربخشی بازی درمانی گروهی بر علائم لجبازی- نافرمانی کودکان. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1394؛2(3):12-18. Available from: https://sid.ir/paper/253553/fa

    IEEE: کپی

    نرگس مرشد، ایران داوودی، و محمد بابامیری، “اثربخشی بازی درمانی گروهی بر علائم لجبازی- نافرمانی کودکان،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 2، no. 3، pp. 12–18، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253553/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا