Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,377
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

827
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید بر ارتقای کیفیت زندگی سالمندان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 9

چکیده

 مقدمه: افزایش جمعیت سالمندان لزوم توجه به ارتقای کیفت زندگی آنها را افزایش داده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید در ارتقای کیفیت زندگی سالمندان انجام گرفته است.مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 80 نفر از سالمندان که به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شده بودند, انجام شد. طراحی برنامه مداخله مطابق با مراحل الگوی پرسید صورت گرفت. قبل از اجرای مداخله پرسشنامه سنجش کیفیت زندگی و پرسشنامه خود ساخته و استاندار مطابق با مراحل الگوی پرسید در هر دو گروه تکمیل شد و یک ماه بعد از مداخله هر دو گروه مجددا پرسشنامه های مذکور را تکمیل نمودند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 21 و آزمون های تی زوجی, تی مستقل, آنالیز واریانس یکطرفه, کای دو و آنالیز کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی در گروه آزمون قبل از مداخله آموزشی 76.77±13.23 بود که بعد از مداخله آموزشی به 82.87±12.25 افزایش یافت, بر این اساس اختلاف آماری معنی داری بین نمره کیفیت زندگی در دو گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله آموزشی وجود داشت (p=0.031). یافته های حاصل از ابعاد مختلف کیفیت زندگی نیز نشان داد که اختلاف معناداری در ابعاد سلامت جسمی, روانی, محیطی و اجتماعی قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود دارد (p<0.05).نتیجه گیری: بکارگیری الگوی پرسید می تواند منجر به شناسایی عوامل تاثیر گذار بر کیفیت زندگی سالمندان و در نتیجه تدوین برنامه آموزشی موثر گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دشمن گیر، پریناز، شیرزادی، شایسته، تقدیسی، محمدحسین، و دشمن گیر، لیلا. (1393). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید بر ارتقای کیفیت زندگی سالمندان. آموزش و سلامت جامعه، 1(2)، 1-9. SID. https://sid.ir/paper/253571/fa

    Vancouver: کپی

    دشمن گیر پریناز، شیرزادی شایسته، تقدیسی محمدحسین، دشمن گیر لیلا. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید بر ارتقای کیفیت زندگی سالمندان. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1393؛1(2):1-9. Available from: https://sid.ir/paper/253571/fa

    IEEE: کپی

    پریناز دشمن گیر، شایسته شیرزادی، محمدحسین تقدیسی، و لیلا دشمن گیر، “تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید بر ارتقای کیفیت زندگی سالمندان،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 1، no. 2، pp. 1–9، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253571/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا