Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

824
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

608
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش هدفمند بر اساس الگوی فرانظریه ای در ارتقای رفتارهای سالم تغذیه ای زنان میانسال شهر دهدز

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 31

چکیده

 اهداف: یکی از مهم ترین علل معضلات تغذیه ای عدم تطابق عملکرد افراد براساس دانسته ها و نیز عدم آگاهی مناسب تغذیه ای است. از این رو, هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش هدفمند براساس الگوی فرانظریه ای در ارتقای رفتارهای سالم تغذیه ای در زنان میانسال شهر دهدز بود. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی به صورت پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل در سال 1396, تعداد 108 نفر از زنان میانسال مراجعه کننده به مرکز بهداشتی درمانی شهر دهدز به روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون (54 نفر) و کنترل (54 نفر) تقسیم شدند. داده ها از طریق پرسش نامه رفتار تغذیه ای مطابق با الگوی فرانظریه ای جمع آوری شد. مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظریه ای طی 3 جلسه با روش های تعاملی برای گروه آزمون انجام شد. بعد از دو ماه پیگیری, شرکت کنندگان پرسش نامه مربوط به پژوهش را مجددا تکمیل کردند. داده ها توسط نرم افزار SPSS 22 و با استفاده از آزمون T مستقل, من ویتنی یو, ویلکاکسون و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: پس از مداخله آموزشی میانگین نمرات منافع و خودکارآمدی درک شده و رفتار تغذیه ای در گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری افزایش یافت (P<0. 05). میانگین نمره سازه موانع درک شده در گروه آزمون پس از مداخله آموزشی کاهش یافت, ولی این تغییر در مقایسه با گروه کنترل معنی دار نبود (P>0. 05). نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر الگوی فرانظریه ای در ارتقای رفتارهای سالم تغذیه ای زنان میانسال شهر دهدز موثر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خواجه لندی، کبری، بابایی حیدرآبادی، اکبر، عربان، مرضیه، و حقیقی زاده، محمدحسین. (1397). تاثیر آموزش هدفمند بر اساس الگوی فرانظریه ای در ارتقای رفتارهای سالم تغذیه ای زنان میانسال شهر دهدز. آموزش و سلامت جامعه، 6(1 (پیاپی 20) )، 25-31. SID. https://sid.ir/paper/253705/fa

Vancouver: کپی

خواجه لندی کبری، بابایی حیدرآبادی اکبر، عربان مرضیه، حقیقی زاده محمدحسین. تاثیر آموزش هدفمند بر اساس الگوی فرانظریه ای در ارتقای رفتارهای سالم تغذیه ای زنان میانسال شهر دهدز. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1397؛6(1 (پیاپی 20) ):25-31. Available from: https://sid.ir/paper/253705/fa

IEEE: کپی

کبری خواجه لندی، اکبر بابایی حیدرآبادی، مرضیه عربان، و محمدحسین حقیقی زاده، “تاثیر آموزش هدفمند بر اساس الگوی فرانظریه ای در ارتقای رفتارهای سالم تغذیه ای زنان میانسال شهر دهدز،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 6، no. 1 (پیاپی 20) ، pp. 25–31، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253705/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا