مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,210
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,727
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با سبک های فرزندپروری و سبک های دلبستگی

صفحات

 صفحه شروع 118 | صفحه پایان 126

چکیده

 زمینه و هدف: بسیاری از محققان, اختلالات رفتاری را اختلالات شایع و ناتوان کننده ای می دانند که برای خانواده, محیط و کودک, مشکلات بسیاری ایجاد می کند. هدف مطالعه حاضر, تعیین رابطه اختلالات رفتاری کودکان با سبک های فرزندپروری و سبک های دلبستگی بود.روش و مواد: این مطالعه به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دارای مشکلات رفتاری پایه سوم تا پنجم مقطع ابتدایی مناطق یک و دو شهر تهران به تعداد 47137 نفر در سال تحصیلی 95-1394 بود. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای, تعداد 252 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها به وسیله مادران این دانش آموزان تکمیل گردید. آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که اختلالات رفتاری, همبستگی مثبت با سبک فرزندپروری مستبدانه (P<0.01) و سبک فرزندپروری سهل گیرانه (P<0.01) دارد. اختلالات رفتاری دارای همبستگی با سبک فرزندپروری مقتدرانه نبود. همچنین اختلالات رفتاری دارای همبستگی منفی با سبک دلبستگی ایمن (P<0.05) و سبک دلبستگی دوسوگرا/ اضطرابی بود (P<0.01). بررسی اثر پیش بینی کنندگی سبک دلبستگی و سبک فرزندپروری بر اختلالات رفتاری حاکی از آن است که این مدل 12 درصد از واریانس را توجیه می کند. سبک دلبستگی و سبک فرزندپروری دارای اثر پیش بینی کننده ای بودند (P<0.01).نتیجه گیری: مطالعه نشان داد بین اختلالات رفتاری و سبک های فرزندپروری مستبدانه و سهل گیرانه ارتباط وجود دارد اما ارتباطی بین سبک فرزندپروری مقتدرانه و اختلالات رفتاری وجود نداشت. نتایج مطالعه حاضر, می تواند به روان شناسان کودک کمک کند تا هر چه بیشتر به نقش سبک های فرزندپروری و دلبستگی والدین پی برده و بتوانند مداخله های مناسبی را با در نظر گرفتن آن در مورد اختلالات رفتاری کودکان اجرا کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ترکش دوز، شیرین، و فرخ زاد، پگاه. (1396). بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با سبک های فرزندپروری و سبک های دلبستگی. سلامت اجتماعی، 4(2 )، 118-126. SID. https://sid.ir/paper/253839/fa

Vancouver: کپی

ترکش دوز شیرین، فرخ زاد پگاه. بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با سبک های فرزندپروری و سبک های دلبستگی. سلامت اجتماعی[Internet]. 1396؛4(2 ):118-126. Available from: https://sid.ir/paper/253839/fa

IEEE: کپی

شیرین ترکش دوز، و پگاه فرخ زاد، “بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با سبک های فرزندپروری و سبک های دلبستگی،” سلامت اجتماعی، vol. 4، no. 2 ، pp. 118–126، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253839/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button